Onderzoekende en ontdekkende activiteiten op de BSO
Bij OOL voeren kinderen onderzoek uit op basis van (eigen gestelde) vragen, of ontdekken ze oplossingen voor problemen. Dit sluit helemaal aan op de 21e-eeuwse vaardigheden. We staan stil bij hoe je dit leren begeleidt en welke rol je hierin pakt als pedagogisch medewerker.
Wiskunde: leren met de juiste mindset
Wiskunde is een vakgebied waar iedereen goed in kan worden, zelfs als je zogenaamd geen wiskundeknobbel hebt. Het proces van ...
Werken vanuit de daltonvisie: doorontwikkelen in de dagelijkse praktijk
Sta jij al een tijdje voor de groep op een daltonschool en wil je je verder ontwikkelen in het daltononderwijs? ...
Wereldburgerschap versterken door middel van Slow Looking
Onze leerlingen leven in een wereld waar een overvloed aan prikkels is. Vaak navigeren ze via sociale media van het ...
Thematisch werken met 6- tot 12-jarigen
Heb jij een uitgesproken passie? Heeft een leerling een bijzondere leervraag? Speelt er iets opvallends in de buurt van je ...
Relationele en seksuele vorming geven in het VO
Relationele en seksuele vorming is een belangrijk onderwerp, daar zijn de meeste mensen het wel over eens, maar niet het ...
Praktijkgericht leren – haal meer uit je havoleerling
Op dit moment wordt op veel scholen de havo-opleiding gezien als ‘te cognitief-gericht’. Het nut en het doel van leren ...
Populaire mythes rondom leren
Onderwijskundigen, -technologen en -psychologen, innovatoren en hervormers van leren en leeromgevingen, politici, bestuurders, en onderwijsadviseurs staan allemaal in de rij ...
Populaire mythes rondom leren
Onderwijskundigen, -technologen en -psychologen, innovatoren en hervormers van leren en leeromgevingen, politici, bestuurders, en onderwijsadviseurs: ze staan allemaal in de ...
Populaire mythes rondom ICT in het onderwijs
Bijna dagelijks wordt beschreven hoe informatie- en communicatietechnologieën ons een revolutie in het onderwijs zullen (moeten) verzorgen. Het probleem is dat ...
Populaire mythes rondom ICT in het onderwijs
Bijna dagelijks wordt beschreven hoe informatie- en communicatietechnologieën ons een revolutie in het onderwijs zullen (moeten) verzorgen. Het probleem is dat ...
Online samenwerkend leren
Welkom bij de cursus Online samenwerkend leren. Michel van Ast neemt je mee in de veelzijdige wereld van het samenwerkend ...
Online informatievaardigheden: zoeken, selecteren en beoordelen van informatie
We worden overspoeld met informatie: van redactionele artikelen in de krant tot vluchtige tweets en posts op social media. Als ...
Online didactiek
De verschillende app-stores bevatten alleen al meer dan 100.000 educatieve apps. Iedere dag ontdekken we weer nieuwe en nog betere ICT-toepassingen; een ontwikkeling die ...
Omgaan met geld: financiële vaardigheden in het voortgezet onderwijs
Het lijkt allemaal zo gemakkelijk: een gratis mobieltje bij je telefoonabonnement, muziek via Spotify en contactloos betalen in de supermarkt. ...
Nieuwkomers in de klas: lesgeven aan anderstalige kinderen
Momenteel zijn er twee grote stromen anderstalige leerlingen: expatkinderen en vluchtelingen- of asielzoekerskinderen die al in een opvangschool hebben gezeten en ...
Nieuwe rekeneisen en examinering in het mbo
Welkom bij de cursus Nieuwe rekeneisen en examinering in het mbo. Met de ingang van de nieuwe rekeneisen binnen het ...
Nederlands: straatpoëzie in de klas
Het is niet altijd makkelijk om je leerlingen te enthousiasmeren voor poëzie. Bovendien vind je het zelf misschien lastig om ...
Muziekeducatie in de bovenbouw: actieve en eenvoudige werkvormen
Muziek levert een positieve bijdrage aan de ontwikkeling van onder andere concentratie, cognitieve vermogens, een goede sfeer in de klas ...
Muziekdidactiek 3.0: Als de muziek er al is
TikTok, Spotify, YouTube: muziek is tegenwoordig overal en altijd beschikbaar. Maar de manier waarop we jonge mensen muziekles geven is ...