Strategisch en persoonlijk leiderschap

De moderne schoolleider staat voor complexe uitdagingen: het vormgeven van onderwijsinhoud, samenwerken en verbinden, innoveren en flexibiliseren. Hoe geef jij als schoolleider, op strategische wijze, leiding aan deze vraagstukken? En hoe houd jij daarbij oog voor je persoonlijke waarden binnen je leidinggevende functie? In dit intervisietraject verken je deze vragen, samen met collega-schoolleiders, door een combinatie van inhoudelijke workshops en intervisiesessies.

Beleidsrijk begroten

In dit traject staat de samenhang tussen onderwijs en financiën centraal. Deelnemers vergroten gezamenlijk hun kennis en kunde omtrent beleidsrijk begroten en financieel leiderschap.

Leidinggeven in dialoog

Als team- of afdelingsleider heb jij een belangrijke sleutelpositie in je school; je verbindt leerlingen, docenten en de eindverantwoordelijk schoolleider. Juist daarom is het belangrijk dat je in dialoog blijft met verschillende betrokkenen. Dit intervisietraject gaat in op de vraag hoe jij, vanuit dialoog, inhoudelijk en strategisch vorm kunt geven aan actuele, organisatorische vraagstukken.

VO-managementcoach

Begin september 2024 begint de tiende tranche van de succesvolle opleiding VO-managementcoach. De opleiding is bedoeld voor ervaren bestuurders en schoolleiders die zich willen ontwikkelen tot gecertificeerd coach én die deze kennis en expertise vervolgens willen inzetten om (beginnende) collega’s in de sector te ondersteunen bij hun professionalisering.

Beginnend bestuurder

Ben jij gestart als bestuurder en wil je samen met andere beginnende bestuurders de diversiteit van het beroep verkennen? Om je te faciliteren in je nieuwe rol biedt de VO-academie het inwerktraject Beginnend Bestuurder. Tijdens dit traject vorm je een realistisch beeld van het beroep en krijg je inzicht in de kwaliteiten die je bezit om deze functie uit te oefenen.

Basisopleiding Procesbegeleiding

Maatschappelijke ontwikkelen zoals het lerarentekort, kansen(on)gelijkheid en complexer wordende vraagstukken in de scholen, vragen flexibiliteit en inventiviteit van de sector. Juist nu is het erg zinvol om medewerkers op team, school of stichtingsniveau te kunnen laten reflecteren en leer- en ontwikkelprocessen binnen de sector goed te structureren en begeleiden.

Beginnend Eindverantwoordelijk Schoolleider

Ben je net gestart als eindverantwoordelijk schoolleider of heb je maximaal 2 jaar ervaring in deze rol? Het leertraject Beginnend Eindverantwoordelijk Schoolleider biedt een gefundeerde basis en impuls voor je nieuwe rol als eindverantwoordelijk schoolleider. In dit leertraject vergaar je inzichten over leidinggeven in het onderwijs en reflecteer je samen met collega-schoolleiders op je functie. Gun jezelf een goede start en een zachte landing in je nieuwe rol! 

Leertraject Beginnend bestuurder

Ben jij gestart als bestuurder en wil je samen met andere beginnende bestuurders de diversiteit van het beroep verkennen? Om je te faciliteren in je nieuwe rol biedt de VO-academie het inwerktraject Beginnend Bestuurder. Tijdens dit traject vorm je een realistisch beeld van het beroep en krijg je inzicht in de kwaliteiten die je bezit om deze functie uit te oefenen.

Beginnend schoolleider

Net begonnen als schoolleider in het middenmanagement, als bijvoorbeeld teamleider of afdelingsleider? En zoek je reflectie op en verdieping van je leidinggevende kwaliteiten? Dan geeft het traject Beginnend Schoolleider een gefundeerde basis en impuls voor je nieuwe rol als schoolleider. In dit inwerktraject vergaar je kennis over leidinggeven in het onderwijs en reflecteer je samen met collega-schoolleiders op je functie.

Intersectorale intervisie voor bestuurders

Er zijn vast vraagstukken die je in je rol als bestuurder tegenkomt en waar je van gedachten over wilt wisselen met andere bestuurders. Vaak zoeken we dan contact met een collega-bestuurder uit de eigen sector. Maar wat zou het je opleveren als die uitwisseling ook met bestuurders uit andere sectoren plaatsvindt? Door intersectoraal te leren kun je als bestuurder werken aan een verbreed referentiekader. Nieuwe inzichten en ideeën kunnen een bijdrage leveren aan je professionele ontwikkeling en bestuurskracht.

Leertraject Leidinggeven in dialoog

Als team- of afdelingsleider heb jij een belangrijke sleutelpositie in je school; je verbindt leerlingen, docenten en de eindverantwoordelijk schoolleider. Juist daarom is het belangrijk dat je in dialoog blijft met verschillende betrokkenen.

Collegiale bestuurlijke visitatie (Tranche 9)

Meedoen aan een collegiale bestuurlijke visitatie levert veel op. Door deel te nemen aan een visitatie bij een collega-schoolbestuur, heeft u de kans te ontdekken hoe andere onderwijsbestuurders denken en handelen. En omgekeerd kunt als ontvangend schoolbestuur leren van gerichte feedback.

Regie op digitalisering

Nieuwe technologieën spelen een belangrijke rol in het realiseren van ambities van eigentijds onderwijs. Het is van belang dat u zich als bestuurder bewust bent van de mogelijke risico’s van technologieën en regie kunt nemen over digitalisering op uw school.

Oriëntatie op leiderschap

Bent je werkzaam binnen het voortgezet onderwijs en heb je leidinggevende ambities? Door deelname aan het leertraject Oriëntatie op leiderschap krijg je inzicht in je eigen leiderschapskwaliteiten, doe je ervaring op met leidinggeven en kun je vervolgens een weloverwogen keuze maken.

Leertraject Oriëntatie op besturen

Het traject ‘Oriëntatie op besturen’ is bedoeld voor schoolleiders die de ambitie hebben om bestuurder te worden. Tijdens dit oriëntatietraject maak je kennis met verschillende facetten van het beroep van bestuurder en krijg je inzicht in de wijze waarop je persoonlijke kwaliteiten daarbij aansluiten.