Babygebaren

Babygebaren is het ondersteunen van de gesproken taal met gebaren. Hoewel een baby gemiddeld pas rond de 18 maanden begint met praten, is hij al veel eerder fysiek in staat om te communiceren. Het praten, het bewegen van de mond, is onderdeel van de fijne motoriek. Het maken van bewegingen met de vingers, handen en armen valt onder de grove motoriek. De grove motoriek is bij een baby eerder ontwikkeld. Hierdoor kan hij eerder met zijn handen dan met zijn mond duidelijk maken wat hij wil.

Werken met baby’s

Ben je een leidster van een baby- of dreumesgroep? En vraag je je ook weleens af hoe je in een groep elke baby voldoende aandacht kan geven? En wat baby’s eigenlijk nodig hebben om zich prettig te voelen op het kinderdagverblijf? Hoe kun je de omgeving zo inrichten dat baby’s gestimuleerd worden de wereld om zich heen te ontdekken?

OpbrengstBewust Werken

Met de training OpbrengstBewust Werken (OBW) leer je de ontwikkelingsvragen van kinderen nauwkeurig in kaart te brengen en hierop aan te sluiten. OBW is geen theorie, maar werk aan de winkel voor jou!

Opbrengstgericht spelen

Als de kerntaak van een school het ontwikkelen van kinderen is, dan kun je alleen maar succesvol zijn als mensen in de school zichzelf ook continu ontwikkelen. Om je als persoon te kunnen ontwikkelen heb je verschillende dingen nodig. Dat geldt voor zowel kinderen als volwassenen.

Timemanagement in de kinderopvang

Iedere organisatie streeft ernaar haar medewerkers werkplezier te schenken. In deze drukke samenleving, waarin velen de druk en spanning van werk ervaren, is het van belang om inzicht te verwerven in hoe pedagogisch medewerkers hun werk beleven: wat geeft ze energie? Wat vergt veel tijd? Wat zouden ze graag anders doen in hun werk? De coronapandemie heeft een aanzienlijke impact gehad op veel mensen en het is uitdagend om de balans in het werk te herstellen.

Piramide voor groep 1 en 2

Hoe bereik je dat kinderen die met een achterstand in de ontwikkeling instromen en deze inlopen, zonder dat dit ten koste gaat van kinderen die geen achterstand hebben? In verschillende onderzoeken is aangetoond dat de aanpak van Piramide effectief is.

Piramide voor gastouders

Piramide bestaat al langer voor kinderdagverblijven, peuterspeelzalen en basisscholen. Maar hoe kunnen gastouders aan het werk met Piramide? Het Cito heeft in samenwerking met gastouders een pakket ontwikkeld dat aansluit bij de wensen van de gastouder. Een pakket waarmee ze direct aan de slag kunnen.

Piramide voor kinderopvang

Piramide is een VVE-programma dat op een speelse maar educatieve manier zorgt voor een optimale ontwikkeling bij jonge kinderen. Piramide is een goedgekeurd evidence-based programma in de NJI databank en is geschikt voor de kinderopvang.

Uk & Puk

Spelen is ontdekken. En spelen is groeien. Daarom staat spelen centraal in Uk & Puk. Alle activiteiten zijn geschikt voor kinderen van 0 tot 4 jaar. Uk & Puk leert baby’tjes, dreumesen en peuters nieuwe vaardigheden. Door actief bezig te zijn en lekker te spelen! In het trainingstraject leer je het programma op een goede manier te gebruiken op de groep en daarmee doelgericht de ontwikkelingskansen van kinderen te vergroten. Uk & Puk is een VVE-programma dat goedgekeurd is als evidence-based programma in de NJI databank.

VE Beleidsmedewerker/VE coach voor pedagogisch beleidsmedewerkers

Vanaf 1 januari 2022 dient een kindcentrum voor de verhoging van de kwaliteit van voorschoolse educatie (VE) een pedagogisch beleidsmedewerker in te zetten (op hbo werk- en denkniveau). Deze pedagogisch beleidsmedewerker richt zich op de ontwikkeling en implementatie van het beleid of de coaching van beroepskrachten VE. Het is mogelijk dat de pedagogisch beleidsmedewerker, naast het coachen, ook werkzaam is als beroepskracht VE.

Taaltraject taalniveau 2F/3F

Bij jonge kinderen is de taalontwikkeling in volle gang. Kinderen leren van elkaar, maar vooral ook van de volwassenen waar zij mee omgaan. Volwassenen zijn voor kinderen een rolmodel waaraan zij hun eigen taalgebruik spiegelen. Pedagogisch medewerkers (pm’ers) spelen een cruciale rol in de taalontwikkeling van jonge kinderen. Daarom is het belangrijk dat pm’ers in de VVE-sector de Nederlandse taal goed beheersen. Alleen dan kunnen zij kinderen rijke en correcte taal aanbieden.

Kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong

Om jonge leerlingen met een ontwikkelingsvoorsprong op school goed te kunnen begeleiden, is het van groot belang de signalen zo vroeg mogelijk te herkennen. Volgens van Gerven (2009) hebben slimme kleuters een heel ander onderwijsconcept dan leerkrachten. De kans dat zij teleurgesteld worden in groep 1-2 is vrij groot. Onderpresteren ligt dan al gauw op de loer.

Leesbevordering plan maken

Wil je meer structuur brengen in de aanpak van leesbevordering op school? Ben je op zoek naar nieuwe inzichten op het gebied van leesbevordering? Ben je benieuwd naar de manier waarop andere scholen met leesbevordering omgaan? Wil je een leesplan op schoolniveau opstellen?

KIJK! Groep 1 en 2

Voor het volgen van de ontwikkeling van jonge kinderen is een goed observatie instrument voor leerkrachten onontbeerlijk. Het in beeld brengen van de ontwikkeling is de eerste stap naar het aanbod van passende activiteiten (beredeneerd aanbod). Daarnaast is het overdragen van gegevens aan een volgende groep (doorgaande lijn) een belangrijk aandachtspunt. Hoe doe je dit nou op een overzichtelijke en praktische manier?

Met Vversterk een VVE-certificaat

Wil je een VVE-certificaat halen? Ben je aan het solliciteren en wordt er een VVE-certificering gevraagd? Of moet jouw werkgever aan deze opleidingseis voldoen in het kader van de wet OKE? Schrijf je dan nu in voor de cursus Vversterk en haal je VVE-certificaat!

Pedagogisch coach: pedagogische kwaliteit en coaching

Vanaf 1 januari 2019 moet ieder kinderdagverblijf een pedagogisch coach/pedagogisch beleidsmedewerker in dienst hebben. Neem jij deze functie op je en ben je op zoek naar een opleiding waarin alle facetten van je werk aan bod komen? Bekijk dan de complete opleiding ‘Pedagogische kwaliteit en coaching’  van Timpaan Onderwijs, zodat je met vertrouwen je taken kunt oppakken. De opleiding is ontwikkeld op basis van de landelijke doelen en voldoet daarmee aan alle wettelijke eisen.

KIJK! Baby, dreumes en peuter

De Wet OKE schrijft een kindvolgsysteem voor van 2-6 jaar. In het kader van een goede doorgaande lijn wordt het steeds belangrijker om op een volledige manier gegevens over de ontwikkeling van kinderen te registreren en over te dragen. Daarnaast is het stimuleren van het leren en ontwikkelen van een kind en dat proces sturen een van de belangrijkste taken van de pedagogisch medewerker. Hoe kun je nagaan of dat doel wordt bereikt?  En hoe kun je bepalen wat het kind nodig heeft om verder te komen?