Metacognitie (nadenken over je eigen manier van denken en leren)

In deze webinar gaan we in op het belang van metacognitie, uit zeer veel wetenschappelijk onderzoeken blijkt dat metacognitie meer invloed heeft op iemands denken en leren dan intelligentie. Het draait bij metacognitie om het kennen van je eigen kunnen en niet kunnen. Wat je kan deel je met een ander en op het terrein van het niet kunnen laat je je ondersteunen. In deze webinar geven we inhoud aan metacognitie, maar vooral ook wat belang is van kennis over metacognitie t.b.v. inclusie en inclusief onderwijs.

Pubers zijn niet lastig, toch?

Pubers zijn vreemde wezens, daarover is iedereen het wel eens. Hun lichaam groeit op een nogal merkwaardige manier uit, waardoor ze bijvoorbeeld een tijdje naar verhouding veel te lange armen en te grote handen en voeten hebben. Of ze worden ineens heel mollig en dan weer uitgesproken mager. Hun brein doet ook heel raar, zo blijkt uit al die heftige emoties, irrationele beslissingen en ondeugdelijke argumenten die ze zelf volkomen normaal vinden. Hoe komt dat toch, vragen veel volwassenen zich af. In deze webinar gaan we in op wat het als volwassene betekent om uw kind of leerling te zien opgroeien en wat het betekent voor de opvoeding en het geven van onderwijs aan de pubers van 11 tot 18 jaar.

Gesprekken met jongeren en kinderen o.b.v. Inclusie en het hoorrecht

Belangrijk in het kader van inclusie en het hoorrecht is dat kinderen en jongeren zelf inzicht krijgen in hun kunnen, in hun niet kunnen en in hun eigen leer- en ontwikkelproces. Er wordt een paradigmawisseling bepleit van: “Als ik als leraar/begeleider het probleem van de leerling ken, kan ik zijn/haar probleem oplossen”, naar “De leerling moet inzicht krijgen in zijn/haar eigen kunnen en kennen en dan kan hij/zij daar vervolgens naar handelen.

Mediërend Leren 2

In de training worden de theorieën, de concepten en de materialen die in de basistraining Mediërend leren zijn aangeboden in de praktijk zichtbaar en voelbaar gemaakt.

Mediërend Leren 1

Kiest u voor deze fantastische manier van leren en ontwikkelen, waardoor d.m.v. een zorgvuldige interactie zowel motivatieproblemen, faalervaringen als gedragsproblemen voorkomen kunnen worden?

Symposium: ‘Inclusief ≠ 1-op-1’

De stichting StiBCO organiseert op zaterdag 15 april 2023 een symposium voor ouders/verzorgers en professionals uit het onderwijs, de zorg en arbeids- en sociale zekerheidssector. Het thema is inclusie in relatie tot leer- en ontwikkelpotentieel.

Executieve functies versterken en spel

Tijdens de webinar voor professionals en ouders zal ingegaan worden op het inzetten van spel ten behoeve van de ontwikkeling van cognitieve en executieve functies. Daarbij wordt expliciet aandacht besteed aan de overkoepelde vaardigheid metacognitie en hoe de geleerde vaardigheden vervolgens toegepast kunnen worden in educatieve taken.

Voorkennis activeren

Voorkennis activeren is essentieel, je wordt met deze vaardigheid niet geboren, het moet je geleerd worden. Wanneer het kind/de jongere door de jaren heen géén goede voorkennis heeft opgebouwd (niet geleerd heeft dit te activeren) kan hij toekomstige werkzaamheden en opdrachten minder goed begrijpen, verwerken en uitvoeren.

Mastertraining mediërend Leren (eigen talent centraal)

De training beoogt cursisten in de gelegenheid te stellen dieper en breder kennis te laten maken met de concepten, theorieën en methodieken van onder andere Klein, Tzuriel, Haywood en Feuerstein. Daarbij wordt specifiek aandacht besteed aan de vertaling naar de Nederlandse opvoedings- en onderwijssituatie. De training is vooral praktisch en richt zich op het direct inzetten van het geleerde.

Vervolgtraining mediërend leren module 2 (eigen praktijk centraal)

De training beoogt cursisten in de gelegenheid te stellen de door hun (in module 1) opgedane kennis van de concepten, theorieën en methodieken van onder andere Vygotsky, Jolles, Feuerstein, Klein, Tzuriel en Haywood te verdiepen, te verbreden en toe te leren passen in hun eigen handelen. De training is vooral praktisch en richt zich op het direct inzetten van het geleerde.

Zelfinstructiemethode van Meichenbaum (metacognitie)

In deze training willen wij belangstellenden kennis laten maken en praktisch laten oefenen met de zelfinstructiemethode van Meichenbaum. De methode is ontwikkeld om werkhoudingsproblemen bij jongeren/kinderen aan te pakken en hen inzicht te geven in het gebruik van metacognitieve kennis en vaardigheden. Het doel is dat de jongere/het kind zelfstandig(alleen) aan het werk kan en gaat met zijn taken en opdrachten in een brede context.

Van diagnostisch handelen naar diagnostisch onderwijzen

De training beoogt belangstellenden in de gelegenheid te stellen zich verder te bekwamen in theorie en methodiek van Reuven Feuerstein, Pnina Klein en David Tzuriel ten behoeve van het planmatig werken aan de doelen van het Dynamic Assessment met individuele (of kleine groep) kinderen/leerlingen/cliënten.

Hoogbegaafdheid (denken als een gave)

Mensen zijn verschillend. Zo verschillend zijn ze, dat sommige mensen zich afvragen of ze wel “mens” zijn, terwijl anderen zich afvragen hoeveel mens ze zijn omdat zij niet begrepen worden door de medemens.

Cognitieve functies in relatie tot executieve functies en metacognitie

In deze vierdaagse training stoeien we met onze eigen cognitieve functies en de cognitieve functies die de kinderen/jongeren nodig hebben om te functioneren in onze complexe maatschappij. We zetten heel breed in! We oefenen met de cognitieve functies, analyseren materiaal, discussiëren over de toepasbaarheid en zoeken naar de betekenis voor het onderwijs, het werk en het dagelijks leven.

Spel in relatie tot de cognitieve-, executieve functies en metacognitie

Spel is er om te ontspannen, én om te ontwikkelen en te leren. Deze driedaagse training daagt ouders en professionals via twee invalshoeken uit meer spel(letjes) in te zetten in de dagelijkse praktijk: Een kind/jongere speelt. Dat vinden we vaak zo vanzelfsprekend dat we er zelden bij stilstaan wat een jeugdige mist als hij/zij niet of nauwelijks speelt. Wat weten we over de spelontwikkeling van een kind/jongere met een beperking?