Leergang Kleppen dicht! iCoach

Experimenteer jij al veel met de inzet van ICT in jouw onderwijs? Een volgende stap in jouw ontwikkeling is mogelijk het ondersteunen van collega’s bij het effectief inzetten van digitale toepassingen voor (activerende) didactiek. Dat kan in de rol van iCoach of ambassadeur

Werkweek

In veel trajecten merken we dat de verleiding om tussen de trainingsbijeenkomsten, door urgente zaken en de waan van de dag, de stap ‘uitproberen’ in de eigen onderwijspraktijk over te slaan groot is. Terwijl dat in onze ervaring verreweg de meeste leerwinst oplevert. Daarom hebben we de vorm ‘De Werkweek’ ontwikkeld.

Lezing

Wil je een studiedag of conferentie over ‘onderwijs en ict’ starten met een inspirerende lezing? We geven ook lezingen waarin we nadrukkelijk de verbinding met de praktijk maken. Geen hoogdravende verhalen, maar inspirerende en concrete voorbeelden die een realistisch en genuanceerd beeld geven.

Inspiratiesessie

In deze inspiratiesessie ervaar je enkele activerende werkvormen waarbij technologie een toegevoegde waarde biedt. Je maakt kennis met verschillende manieren van de inzet van technologie waarmee het gemakkelijker wordt om aan te sluiten bij de individuele behoefte van jouw leerlingen.

Themasessies

In aansluiting op de ‘Inspiratiesessie‘ hebben we bij het boek een reeks themasessies ontwikkeld; korte sessies van maximaal een dagdeel waarin we een specifiek thema uit het domein onderwijs en ICT uitdiepen.

TPACK Triplets

Op een goede manier ICT inzetten in het onderwijs is nog niet zo eenvoudig. Een model dat je daarbij kan helpen is het TPACK-model, een belangrijke onderlegger voor het boek Kleppen dicht! Daarom hebben wij het spel TPACK Triplets ontwikkeld.

Training

Op veel scholen zien we leerlingen hun laptop of tablet uit de tas pakken zodra ze het lokaal binnenkomen. De klep gaat open en het contact is volledig verstoord. Ons devies is: start met ‘de klep dicht’ en denk na over wanneer de klep open gaat: alleen als het gebruik van ict waarde toevoegt. En dat is precies waar deze serie van drie tot vijf trainingsmiddagen over gaat.

Traject

Dit traject is een vervolg / verdieping op de ‘Inspiratiesessie‘ en vergelijkbaar met de ‘Training‘, met dat verschil dat deelnemers naast het volgen van een vijftal trainingsmiddagen ook persoonlijke coaching krijgen op het gebied van inzet van ICT in de klas

Train de trainer

In een traject van vijf tot zeven bijeenkomsten bekwamen docenten zich als onderwijs en ICT ‘trainer’. Na het traject zijn ze in staat hun collega’s binnen de eigen instelling te ondersteunen op dat thema, door het geven van workshops, trainingen of door persoonlijke begeleiding.