Timemanagement

Iedereen kent het gevoel wel: te veel werk, een hoge werkdruk, zaken niet afkrijgen en te veel korte termijn-activiteiten. Dit kan zeer frustrerend zijn! Je wilt tijd hebben om aan structurele zaken te werken, die belangrijk zijn voor de lange termijn. Denk dan eens aan de incompany training Timemanagement.

Vitaliteit en veerkracht in de kinderopvang

Herken je dat gevoel dat iedereen iets van je wilt? Dat je 10 ballen in de lucht moet houden? Dat je zo druk bezig bent dat je jezelf wel eens vergeet? En merk je dat je je minder fit en vitaal voelt? Misschien vraag je je af wat je kunt doen (of laten) om jouw batterij elke keer weer goed op te laden. Dan is deze workshop wat voor jou! De workshop ViVe geeft je handreikingen om het echt anders te doen.

Onderzoekende en ontdekkende activiteiten op de BSO

Bij OOL voeren kinderen onderzoek uit op basis van (eigen gestelde) vragen, of ontdekken ze oplossingen voor problemen. Dit sluit helemaal aan op de 21e-eeuwse vaardigheden. We staan stil bij hoe je dit leren begeleidt en welke rol je hierin pakt als pedagogisch medewerker.

Omgaan met (digitale) media op de BSO

Tijdens deze bijeenkomst verdiep jij je in de wereld van de (digitale) media. Waarom heeft het zoveel aantrekkingskracht op kinderen? En hoe begeleid je dit op een positieve manier? Hoe neem je het op in je activiteitenaanbod? En maak je hierop beleid als BSO? Je staat stil bij de risico’s maar met name bij de kansen en mogelijkheden van media!

Als gedrag opvalt op de BSO

Diagnoses komen voor bij kinderen op de BSO. Daarom sta je in deze bijeenkomst stil bij een aantal veel voorkomende diagnoses. Je bespreekt met elkaar in hoeverre we kinderen hiermee in hokjes plaatsen of juist gerichte hulp bieden. Hoe kun je kinderen op een goede manier begeleiden? Hoe stimuleer je zelfvertrouwen? Naar wie verwijs je door bij zorgen? Je gaat vooral oefenen met casussen waarbij het uitgangspunt is dat ieder kind uniek is!

Kinderparticipatie op de BSO

Kinderen betrekken bij beslissingen Onderwerpen van deze training zijn: Kinderparticipatie en jouw rol als pedagogisch medewerker; Opbouw van de (kinder)participatieniveaus; Kinderparticipatie en de ontwikkeling van de […]

Activiteitenaanbod op de BSO

Het activiteitenaanbod op de BSO staat tijdens deze bijeenkomst centraal! Je doet kennis op van open eind materiaal en hoe je kunt aansluiten op de ontwikkeling en leefwereld van de doelgroep. Je gaat oefenen met het aanbieden van activiteiten en sluit af met een plan van aanpak voor een aanbod van activiteiten.

Grip op de BSO-groep

Je gaat tijdens deze bijeenkomst aan de slag met het groepsproces binnen de BSO; zodat jij inzicht hebt in de kracht van de groep en groepsdynamiek. Daarna komt samenspel en het voorkomen en omgaan met pestgedrag aan bod. De dag sluit af met 10 tips voor een positief pedagogische sfeer op de groep.

De kinderen van de BSO

Tijdens deze bijeenkomst duik je eerst in de doelstelling van de BSO. Vervolgens kijk je naar de algemene ontwikkeling van kinderen in de leeftijd van 4-12 jaar en welke begeleiding hier op aansluit. Vervolgens maak je kennis met de interactievaardigheden en worden meegenomen in het ‘waarom’ van deze vaardigheden. Ook sta je stil bij het thema jongens/meisjes. Zijn er verschillen en welke invloed heb jij als pedagogisch medewerker hierop? De bijeenkomst sluit af met het onderwerp ‘kindgericht werken’.

Ojee, de GGD

Onzekerheid of angst tijdens een inspectiebezoek van de inspecteur kinderopvang? Uit enquêteonderzoek binnen de kinderopvang en gastouderopvang (maart/mei 2020), waaraan 1186 pedagogisch professionals hebben deelgenomen, blijkt dat meer dan de helft van de pedagogisch professionals zich nerveus, gespannen of onzeker voelt tijdens een inspectiebezoek van de inspecteur kinderopvang. Wat voor invloed heeft dat dan op het inspectierapport?

Baby- en kindergebaren in de kinderopvang

Voor spreken is fijne motoriek nodig, maar voor gebarentaal kan een kind zijn of haar grove motoriek gebruiken Een baby begint gemiddeld pas rond de 18 maanden met praten. Maar kan al veel eerder een gebaar maken. Daardoor is het voor het jonge kind mogelijk met jou te communiceren, nog voor ze gaan praten.

Top BSO

Iedere dag gaan kinderen naar de buitenschoolse opvang. Als pedagogisch medewerker op de BSO speel je een belangrijke rol in het leven van deze kinderen. Op allerlei gebieden stimuleer je hun ontwikkeling. Maar hoe zorg je, samen met jouw collega’s, voor een optimaal klimaat hiervoor? Wat is er nodig?

Effectief communiceren in de kinderopvang

Tijdens de Gordontraining leer je hoe je je communicatievaardigheden kunt inzetten in al je contacten met kinderen, niet alleen op het werk, maar ook op de sportvereniging of in je eigen gezin. Kortom: je leert omgaan met alledaagse situaties. Deze vaardigheden kan je ook inzetten voor het contact met volwassenen. De kern van de Gordonmethode is het ontwikkelen van een goede relatie. De communicatievaardigheden van de methode dienen daarbij als hulpmiddel.

Coachend leidinggeven

Je leert je persoonlijke kwaliteiten in te zetten bij coachingsgesprekken en ontwikkelt een coachende stijl van leidinggeven. Je oefent en versterkt jouw coachingsvaardigheden en werkt met een persoonlijk ontwikkelplan aan jouw doelen. De training helpt je onderstaande vragen vormgeven:

Emotionele ontwikkeling van baby’s

Ruim een derde van gezonde thuiswonende kinderen hebben een onveilige gehechtsheidsrelatie? Dat is veel vind je niet? Dat betekent 4 van de 12 baby’s in jouw groep. Als pedagogisch medewerker speel jij dus een essentiële rol in de sociaal-emotionele ontwikkeling van de baby’s in jouw groep. Het eerste jaar is de kritieke fase voor veilige hechting, de basis wordt dit jaar gelegd. Wist je dat de gevolgen van veilige of onveilige hechting zelfs zichtbaar worden in de grootte van de hersenen? Dit laat ons zien dat in het eerste jaar enorm belangrijke verbindingen aangelegd worden in de hersenen.

Kinderen en emoties

Wil jij meer inzicht en tips om op een positieve manier met emoties van kinderen om te gaan? Tijdens de training staan wij hier bij stil en dagen we je uit met verschillende werkwormen hoe jij hier binnen jouw werk vorm aan kan geven.

Coachend leidinggeven

Hoe voer je een coachgesprek als leidinggevende? Tijdens deze interactieve training ga je aan de slag met jouw eigen praktijkvoorbeelden. Het helpt jou als leidinggevende, een goede aansluiting te vinden met de pedagogisch coaches in jouw organisatie.