Verdiepingstraining Sil op School (po)

De basistraining kan worden uitgebreid met modules en groepsbezoeken wanneer de leerkrachten zich verder willen bekwamen of meer verdieping willen op bepaalde onderwerpen voor jullie school. Ook is het mogelijk om met deze training op te gaan voor vve-certificering.

VE-certificering Uk & Puk (kov)

Heb jij op jouw kinderopvang de pop Puk gezien? Wil je graag weten wat je ermee kunt doen? Uk & Puk is een toegankelijk en totaal vve-programma waarbij alle ontwikkelingsdomeinen aan bod komen: de sociaal-emotionele ontwikkeling, rekenprikkels, motoriek, zintuigelijke ontwikkeling, spraak-taal en ontluikende geletterdheid. Ontdek zelf hoe de pop een mooie schakel vormt tussen jou en de kinderen.

Train de Trainer Uk & Puk (kov)

Wil je Uk & Puk trainer worden om binnen jouw organisatie de pedagogisch medewerkers in dit programma te trainen of wil je kinderopvangorganisaties begeleiden bij het implementeren van UK & Puk? Volg dan de train de trainer Uk & Puk en wordt een professioneel en gecertificeerd Uk & Puk trainer.

Opvallend gedrag in de kinderopvang

Gedrag valt op, wanneer het niet (meer) past bij de ontwikkelingsfase van een kind. Is dat het geval, hoe kom je er dan achter waardoor een kind zich op een bepaalde manier gedraagt? Leer de signalen herkennen en ontdek hoe je kunt aansluiten bij de behoeften van het kind.

Kennismakingsworkshop Sil op School (po)

Wil jij weten of Sil op school voor jouw school het juiste programma is, dan is deze workshop een goede manier om een weloverwogen keuze te maken. Maak kennis met het het programma Sil op school inclusief het foliomateriaal. Hoe ziet het er uit, hoe werkt het en welke mogelijkheden zijn er?

Instroomcursus Startblokken van Basisontwikkeling (kov)

Startblokken en Basisontwikkeling zijn bedoeld voor kinderen van 0 tot 8 jaar in achterstandssituaties. Startblokken richt zich op kinderen op het kinderdagverblijf en Basisontwikkeling op groep 1 t/m 4 van de basisschool. Ook andere kinderen kunnen baat hebben bij dit programma, omdat het een brede persoonsontwikkeling bevordert. Het doel is om de kansen op schoolsucces te vergroten.

Instroomcursus Piramide (kov)

Het vve-programma Piramide stimuleert jonge kinderen op een speelse manier in hun ontwikkeling. Door een combinatie van activiteiten krijgen ze in een veilige omgeving grip op de wereld. Piramide is een totaalprogramma. Dat betekent dat er aandacht is voor alle ontwikkelingsgebieden. Zo biedt Piramide elk kind de kans om zich optimaal te ontwikkelen. Een betere start kun je ze niet geven.

Instroomcursus Ben ik in Beeld (kov)

Ben ik in Beeld is een compleet vve-programma, bedoeld voor de kinderopvang. Het richt zich op het versterken van de competenties van pedagogisch medewerkers én sluit aan op de behoeften van jonge kinderen. Met Ben ik in Beeld heb je handvatten in huis om de kinderen in de groep zo goed mogelijk te begeleiden. Het programma is opgenomen in de Databank Effectieve Jeugdinterventies (NJi).

Instroomcursus Basisontwikkeling (po)

Startblokkken en Basisontwikkeling is bedoeld voor kinderen van 0 tot 8 jaar in achterstandssituaties. Startblokken richt zich op kinderen in de kinderopvang en Basisontwikkeling op kinderen uit groep 1 t/m 4 van de basisschool. Ook andere kinderen kunnen baat hebben bij dit programma, omdat het een brede persoonsontwikkeling bevordert. Het doel is om de kansen op schoolsucces te vergroten.

Implementatie KIJK! (kov)

KIJK! is een praktisch en gebruiksvriendelijk hulpmiddel om de ontwikkeling van jonge kinderen te observeren en registreren. Ruim 30.500 leraren en pedagogisch medewerkers werken ermee. Met KIJK! kun je goed een doorgaande lijn creëren tussen kinderopvang en basisonderwijs.

Basistraining Vier vve

Hoe zorg ik voor dagelijkse routines en spelactiviteiten die bijdragen aan de brede ontwikkeling? Als ‘spelen’ dé manier is waarop kinderen leren, hoe zorg ik dan voor activiteiten die zo goed mogelijk aansluiten bij hun interesses?

Basistraining Sil op School (po)

Met begeleiding haal je meer uit Sil op school! Je krijgt praktische tips over het gebruik van het programma. Je leert hoe je er zo gemakkelijk en efficiënt mogelijk mee kunt werken en hoe je accenten kunt leggen die passen bij je eigen klassensituatie.

Basiscursus Specialist Jonge kind (po)

Wil je je ontwikkelen tot Specialist Jonge kind? In deze interactieve cursus verdiep je de pabo-leerstof over het werken met kleuters. Wat zijn de nieuwste ontwikkelingen? Je krijgt actuele kennis over ve-programma’s, ontwikkelingsvolgsystemen en opbrengstgericht werken met jonge kinderen. Daarnaast werk je aan jouw persoonlijke leerdoelen, en pas je de theorie toe met praktische opdrachten.

Zorgcoördinator (vo/mbo)

Jouw rol is cruciaal bij de uitvoering van Passend Onderwijs. De invoering van Passend Onderwijs heeft consequenties voor de inrichting van het onderwijs en het functioneren van de zorgcoördinator. Daarnaast heeft de school ook te maken met de invoering van de referentieniveaus en het opbrengstgericht werken.

NT2 Taalonderwijs aan nieuwkomers (so)

De meeste nieuwkomers komen terecht in een speciale taalklas of schakelklas. Ze hebben daar ongeveer een jaar de tijd om de basis van het Nederlands te leren. Daarna stromen ze in bij het reguliere basisonderwijs. Vanaf dat moment ben je als leerkracht aan de beurt om ze op te vangen en ze zo goed mogelijk Nederlands te leren.

In vertrouwde handen (so)

In deze cursus krijg je een basistraining tot intern contactpersoon machtsmisbruik (icp) op je school, ook wel bekend als interne vertrouwenspersoon. Je krijgt zicht op de onderdelen van deze taak en de bijbehorende werkzaamheden.

Het voeren van kindgesprekken (so)

Om de eigenaarschap van de leerlingen te vergroten in je groep is het voeren van een goed gesprek een belangrijk onderdeel. Je neemt de leerlingen dan mee in het onderwijsleerproces. Leerlingen krijgen meer inzicht in de (leer)doelen en kunnen zelf ook beter hun eigen (leer)doelen aangeven. Ze leren reflecteren op hun eigen handelen en de betrokkenheid van deze leerlingen wordt zichtbaar groter!

Doordacht passend lesmodel (DPL) (so)

Zoveel leerlingen, zoveel leerdoelen. Hebben je leerlingen geleerd wat je voor ogen had? In tijden van inclusiever onderwijs kunnen de leerdoelen per leerling natuurlijk sterk uiteen lopen. Daarom is het extra belangrijk lessen neer te zetten die effectief zijn voor álle leerlingen. Maar wat zijn de ‘ingrediënten’ van zo’n effectieve les? En hoe kun je adaptiever lesgeven?