Wetenschapscollege ‘Hoe leren wij’: de cognitieve architectuur

In dit wetenschapscollege legt emeritus hoogleraar onderwijspsychologie Paul Kirschner uit hoe wij leren, wat de verschillende onderdelen van onze cognitieve architectuur zijn, hoe die onderdelen werken en met elkaar interacteren om informatie naar kennis te verwerken, en hoe wij dit proces kunnen bevorderen; d.w.z. hoe wij het leren effectiever, efficiënter en meer bevredigend kunnen laten verlopen.

In gesprek met je leidinggevende, exclusief voor AOb leden uit alle onderwijssectoren

In deze cursus vergroot je je communicatieve vaardigheden en persoonlijke effectiviteit zodat je optimaal eruit haalt wat erin zit en er samen uitkomt. We bespreken en oefenen o.a. hoe je een gesprek voorbereidt, hoe je regie houdt over een gesprek, je ontdekt belemmerende en helpende gedachten van jezelf en je leert om te gaan met weerstand. In praktische oefeningen krijg je feedback en tips voor jouw eigen gespreksstijl.

Theatertechnieken voor docenten

In deze workshop kijken we de kunst af van acteurs. Zij gebruiken technieken om een publiek lang te boeien. Tijdens deze workshop komen technieken aan bod die helpen leerlingen langer betrokken te houden. Lichaamstaal en stemgebruik staan centraal.

Driedaagse crash course: De sterke leraar (po/vo/mbo)

Wil jij invloed uitoefenen op het onderwijs? Het onderwijs verbeteren door verandering in gang te zetten in jouw school of zelfs jouw sector? Weten hoe het onderwijsspeelveld in elkaar zit en waar en hoe je als leraar ruimte kunt nemen? Geef je dan op voor de driedaagse cursus voor invloedrijke leraren.

  • AOb
  • 19 apr. 2024
  • € 130

Overgang Werkt!

Tijdens deze workshop draait het om de belangrijkste vragen met betrekking tot de overgang: Wat is de overgang? Hoe begint en verloopt het? Wat zijn jouw klachten en hoe beïnvloedt dit je? Maar vooral: welke praktische tips gaan je helpen? Naast het theoretische gedeelte is er veel ruimte voor het stellen van vragen.

Wetenschapscollege: ‘Succesvol vernieuwen in het onderwijs’

In het AOb-Wetenschapscollege gaat Patrick Sins op interactieve wijze na wat de voorwaarden zijn voor succesvol vernieuwen en wat dit betekent voor onderwijsvernieuwing binnen je eigen onderwijsorganisatie. Sins doorspekt zijn verhaal met anekdotes met de nodige theoretische verdieping. De slotsom geeft hij alvast weg: initiatieven tot vernieuwen hebben pas effect als leraren/docenten uiteindelijk ook zelf de vernieuwingen zouden kiezen.

Landelijke norm basisondersteuning primair- en voortgezet onderwijs

Ieder kind heeft recht op goed, passend onderwijs. Scholen bieden daarom standaard ondersteuning aan leerlingen die dit nodig hebben. Dit wordt ook wel basisondersteuning genoemd. De toekomstige norm beschrijft welke ondersteuning elke school minimaal moet bieden. Dit voorkomt regionale verschillen en biedt duidelijkheid aan leraren, leerlingen en ouders. De norm sluit aan bij wat de meeste scholen nu al aanbieden aan basisondersteuning.