Certified Interim Manager®

Dit zesdaagse opleidingsprogramma biedt een uitgebalanceerde combinatie van theoretische kennis, praktische vaardigheden en interactieve sessies om deelnemers voor te bereiden op de uitdagingen van een Certified Interim Manager.

Progressiegericht Leidinggeven

In de opleiding leert u om het onderscheid tussen sturen en helpen te herkennen en benutten, medewerkers en collega’s constructief te bejegenen, ook in lastige gesprekssituaties, effectief om te gaan met tegenwerpingen en steeds gericht te blijven op het realiseren van de gewenste progressie. Als deelnemer krijgt u veel gelegenheid om te oefenen. Er wordt tevens veel gelegenheid geboden om te reflecteren en er wordt steeds concrete uitleg gegeven, hulp geboden en feedback gegeven.

Schoolopleider vo/mbo

De schoolopleider vo/mbo speelt een onmisbare rol bij het opleiden en begeleiden van (aanstaande) docenten die studeren via werkplekleren (route Opleiden in de School = OidS of zij-instroom).

Samenwerkend Leiderschap

Tijdens drie bijeenkomsten staan fundamentele vragen centraal over het hoe en waarom van samenwerkend leiderschap, behandelen we de zes factoren van invloed en schrijven de deelnemende schoolleiders in kleine teams een plan van aanpak voor hun school. Tijdens deze driedaagse training is samenwerken met andere collegadirecteuren onderdeel van de opzet. Na afloop heb je jouw plan van aanpak geschreven en weet je met welke factor van invloed je als eerste aan de slag gaat op jouw school.

Coaches in het onderwijs (gevorderd)

Je bent als coach weer toe aan de volgende stap. Namelijk nog meer halen uit coachen. Niet alleen als het gaat om opvattingen. Maar ook als het gaat om overtuigingen en identiteit. Wil je nu werken met de auteur van het boek De zes rollen van de leraar (2018) dan is dit jouw vervolgstap Het boek is inmiddels onmisbaar in het onderwijs omdat het de complexiteit van lessen ineens voorspelbaar maakt. Coachen richt zicht op het bewust worden van gedrag, de effectiviteit van de interactie tussen leraar en leerlingen. Is de leraar zich bewust van wat hij oproept en teweeg brengt? Hoe zorg je voor een gedragsverandering? En hoe borg je vervolgens die verandering? Je leert onder andere het coachen van verschillende doelgroepen zoals zij-instromers, startende leraren en ervaren leraren.

Verbeter de relatie met de directie/overlegpartner

Een stapje naar voren en een stapje terug, met de tenen de dansvloer aftasten: binnen de medezeggenschap moeten het bestuur en de verschillende geledingen – personeel, ouders, leerlingen/studenten – met elkaar omgaan als gelijkwaardige overlegpartners en begrip hebben voor elkaars rol en positie. Alleen dan kom je tot medezeggenschap moeten die ertoe doet.

Nieuw Leiderschap in Organisaties

In de dynamiek van veel ontwikkelingen zoals Economische druk, technologische ontwikkelingen etc. krijg je inzicht in essentiële leiderschapsstijl. Je leert hierbij om een invloedrijke en cruciale leider te worden binnen je organisatie met doorslaggevende impact.

Master Strategy & Leadership (MSc)

Behaal je Master Strategy & Leadership (MSc) in je eigen tempo met maximale flexibiliteit. Een unieke deeltijd masteropleiding vanwege de mogelijkheid om zelf 2 leergangen te kiezen in je eigen studietempo. Je kunt het goed combineren in je privéleven en met je werk.

Strategisch en persoonlijk leiderschap

De moderne schoolleider staat voor complexe uitdagingen: het vormgeven van onderwijsinhoud, samenwerken en verbinden, innoveren en flexibiliseren. Hoe geef jij als schoolleider, op strategische wijze, leiding aan deze vraagstukken? En hoe houd jij daarbij oog voor je persoonlijke waarden binnen je leidinggevende functie? In dit intervisietraject verken je deze vragen, samen met collega-schoolleiders, door een combinatie van inhoudelijke workshops en intervisiesessies.

Leidinggeven in dialoog

Als team- of afdelingsleider heb jij een belangrijke sleutelpositie in je school; je verbindt leerlingen, docenten en de eindverantwoordelijk schoolleider. Juist daarom is het belangrijk dat je in dialoog blijft met verschillende betrokkenen. Dit intervisietraject gaat in op de vraag hoe jij, vanuit dialoog, inhoudelijk en strategisch vorm kunt geven aan actuele, organisatorische vraagstukken.

VO-managementcoach

Begin september 2024 begint de tiende tranche van de succesvolle opleiding VO-managementcoach. De opleiding is bedoeld voor ervaren bestuurders en schoolleiders die zich willen ontwikkelen tot gecertificeerd coach én die deze kennis en expertise vervolgens willen inzetten om (beginnende) collega’s in de sector te ondersteunen bij hun professionalisering.

Waardengericht leiderschap: krachtig verbinden in je eigen praktijk

Als schoolleider en bestuurder is het sterk als je weet wat je eigen waarden en drijfveren zijn. Je draagt ze uit in je handelen en ze komen terug in je visie op onderwijs. Het is daarnaast belangrijk om de waarden van collega’s en die van de schoolorganisatie te kennen. Waarden kunnen botsen en leiden tot miscommunicatie, terwijl waarden die op elkaar zijn afgestemd leiden tot beter begrip en tot versnelling in veranderingen.

Persoonlijk leiderschap en verandermanagement

Wil jij je als schoolleider blijven ontwikkelen? Dit herregistratietraject voor leidinggevenden focust op twee hoofdthema’s: persoonlijk leiderschap en het managen van verandering. Daarbij werken we volgens het zogenaamde 3K-model. Dat houdt in dat leren tot stand komt op drie niveaus: kennis, vaardigheden en persoonlijkheid. Dit traject koppelt reflectie en literatuur aan de praktijk van jouw eigen werkveld, waarbij ‘do-to-learn’ centraal staat.

Zij-instroom Schoolleider

Ben jij een leidinggevende buiten het onderwijs en overweeg je om schoolleider te worden? Of ben je net gestart als schoolleider, met ervaringen uit een ander werkveld? Met het zij-instroomtraject tot schoolleider primair onderwijs vorm je een stevig fundament voor jouw (toekomstig) leiderschap.