Van ongewenst naar gewenst gedrag

Informatie

Het gedrag van de kinderen op school laat te wensen over. Onrust in de groep, de gang en op het plein. De werkhouding is niet geweldig en het zelfstandig leren komt niet goed van de grond. Het kost leerkrachten veel tijd en energie om het gedrag in goede banen te leiden. Het dealen met gedrag gaat ten koste van de leertijd. Ondanks volhardende inzet en veel geduld krijgen leerkrachten het gedrag van de kinderen niet omgebogen. De invoering van een nieuwe SEO-methode heeft wel wat opgeleverd, maar nog niet het gewenste resultaat gegeven. Je ziet als IB’er wel incidentele situaties waarin je weet wat er anders had gemoeten, maar je kunt niet echt de vinger leggen op het geheel.

 

Opbrengst na de cursus

Het gedrag van de kinderen op school wordt ontrafeld tot gewenst gedrag ten aanzien van de orde in de klas, de werkhouding, de zelfstandigheid en zelfverantwoordelijkheid, de sociale interactie en de sociaal-emotionele ontwikkeling. Hieraan gekoppeld worden de verschillende vaardigheden en interventies die nodig zijn om dit gewenste gedrag te bewerkstelligen. 

  • Je leert denken over gedrag en gedragsverandering en kan daarmee de transfer maken naar de eigen praktijk.
  • Je kunt ongewenst gedrag labelen naar soort en ernst en weet welke aanpak nodig is om dit gedrag om te buigen.
  • Je kunt de pedagogische visie van de school vertalen naar zichtbaar concreet gewenst gedrag van zowel leerkrachten als leerlingen.
  • Je kent het onderscheid tussen en de functie van SEL, groepsdynamica en orde houden.
  • Je krijgt handvatten voor de begeleiding van leerkrachten die te maken hebben met probleemgedrag of met een moeilijke groep.

Programma

Data

Bijeenkomst 1 – Dinsdag 1 november 2022

Bijeenkomst 2 – Dinsdag 29 november 2022

Alle bijeenkomsten zijn van 10.00 – 17.00 uur

In deze cursusdagen leer je als IB’er te kijken naar het geheel van het gedrag van de kinderen bij jullie op school of in een specifieke groep. Je spiegelt het gedrag van het team aan het gedrag van de kinderen. Je analyseert op welk niveau er veranderingen nodig zijn. Je krijgt een werkwijze mee, waarmee je met je team de visie van school kan vertalen naar concreet gewenst gedrag.

 

Bijeenkomst 1:

  • Wat is gedrag?
  • Hoe wordt gedrag gevormd?
  • Wat speelt er allemaal onder de waterlijn?
  • Waarom is gedragsverandering zo moeilijk?
  • Wat zijn jouw pedagogische overtuigingen?
  • Wat is de pedagogische visie van de school?
  • Hoe vertaal je deze visie naar concreet gedrag?
  • Hoe bouw je aan een positief pedagogisch klimaat?
  • Hoe verhouden SEL, groepsdynamica en orde houden zich tot elkaar?

Bijeenkomst 2:

  • Hoe ontstaat probleemgedrag?
  • Welke soorten en gradaties probleemgedrag heb je?
  • Welke factoren beïnvloeden het probleemgedrag?
  • Welke aanpak vraagt elk soort probleemgedrag?
  • Hoe begeleid je leerkrachten met een moeilijke groep?
  • Hoe ga je met leerkrachten in gesprek ten aanzien van pedagogisch handelen en ongewenst gedrag?
  • Wat zijn de gevoeligheden in de begeleiding?
  • Waar komt de weerstand vandaan?

Voor wie

  • Intern Begeleider
  • Bouwcoördinator
  • Interne Coach
  • Kwaliteitsmedewerker
  • Directeur of Teamleider

Note: Groepsleerkrachten die aansluiten, hebben in deze cursus als voordeel dat het geleerde de volgende dag in de praktijk toegepast kan worden. Alleen het onderdeel “begeleiding van leerkrachten” is voor hen wel leerzaam, maar niet direct toepasbaar.

Docent(en)

Gerda Wassink – Harrewijn

Startdata en locaties

  • 1 nov. 2022Utrecht2 bijeenkomsten€ 695