Onderstaande masterclass hebben we met veel plezier en succes verzorgd. Op dit moment staat er geen nieuwe masterclass gepland. Neem svp contact met ons op als je belangstelling hebt voor dit thema, door op de knop ‘stel een vraag’ te klikken.
Masterclass traumabewustzijn en vitaliserend handelen in het onderwijs
Op weg naar vitale onderwijsprofessionals en schoolorganisaties
De voorbije maanden hebben ons allen getoond hoe kinderen, gezinnen, scholen, organisaties en onze maatschappij op een ingrijpende wijze kunnen worden uitgedaagd. Net dit maakt deze Masterclass nog een heel stuk relevanter.
Leerlingen een omgeving bieden waar zij kunnen leren, floreren en volwassen kunnen worden. Ook wanneer zich schokkende gebeurtenissen voordoen. Dat vraagt om een veilige bedding, gevormd door onderwijsprofessionals die zichzelf goed kennen en in staat zijn pijn te herkennen en op te vangen: van zichzelf, van hun leerlingen en collega’s en in de ruimere context van de organisatie. En het vraagt om systeembewustzijn binnen de school ten aanzien van de eigen hoogte- en dieptepunten in de geschiedenis van de organisatie. Vanuit deze gedachte nodigen Femmy Wolthuis en Sander Galjaard je van harte uit om samen met Margriet Wentink (trauma en persoonlijke ontwikkeling) en Philippe Bailleur (trauma in organisaties) deel te nemen aan een tweedaagse masterclass ‘traumabewustzijn en vitaliserend handelen in het onderwijs’.
In deze masterclass komen beide facetten van trauma naar voren: trauma vanuit het perspectief van de individuele professional én vanuit het perspectief van de organisatie. De houding van individuele professionals bij schokkende gebeurtenissen en de organisatie met zijn systeemdynamiek en cultuur beïnvloeden elkaar. Zo is bijvoorbeeld een sfeer van wegkijken en zwijgen besmettelijk en kan zich razendsnel uitbreiden. Anderzijds is gezamenlijk onder ogen zien, benoemen, erkennen en aanvaarden enorm vitaliserend en verbindend. Wat kan de individuele professional daaraan bijdragen, wat kunnen het management en het team gezamenlijk doen en welke gezamenlijke visie op trauma en vitaliteit is daarvoor nodig? Met deze en andere vragen gaan we met elkaar aan de slag.
Wat levert deze masterclass je op:
- Een bril waarmee je naar de gezondheid van je eigen schoolorganisatie kunt kijken. De kans is immers bijzonder groot dat er individuele medewerkers, teams of de volledige schoolorganisatie schade hebben opgelopen de voorbije tijd. Nieuwe schade of schade die ‘oud zeer’ aan de oppervlakte heeft gebracht.
- Weten wat trauma is, op welke manier trauma onderwijsorganisaties kan treffen, kennen van de gevolgen van trauma voor het individu en de organisatie
- Gevoeligheid ontwikkelen voor het signaleren van trauma
- Herkennen van traumapatronen op individueel en organisatieniveau, zodat je adequaat kunt omgaan met trauma gerelateerde verschijnselen.
- Inzicht in herstelgericht omgaan met trauma, zodat je als professional beter in staat bent om vitale schoolorganisaties te creëren
- Een netwerk van mensen in het onderwijs die vanuit deze visie aan het onderwijs willen bijdragen, zodat we elkaar inspireren en samen leren ook na deze masterclass
Masterclass
De masterclass is een plek waar je je eigen meesterschap versterkt in het begeleiden van organisaties naar vitaliteit. Dat doe je door met en van elkaar te leren aan de hand van jouw eigen praktijk.
De begeleiders – Margriet Wentink en Philippe Bailleur- brengen hun expertise in. Daarnaast creëren zij een holding space voor het gezamenlijk exploreren van het thema trauma en vitaliserend handelen in het onderwijs. De masterclass vraagt de bereidheid om de zone van discomfort op te zoeken en daarbij jezelf op het spel te zetten.
Praktische informatie
Doelgroep: bestuurders, leidinggevenden uit alle geledingen en HR-professionals in basisonderwijs, voortgezet onderwijs, MBO, HBO en universiteit
Data en tijden: nader vast te stellen
Locatie: nader vast te stellen
Investering: nader vast te stellen