Tandem-cursus voor directeur & IB’er

Informatie

Allebei ben je druk, waardoor het niet altijd lukt om even met elkaar te zitten, om samen te kijken hoe je bepaalde zaken binnen de school op een duurzame wijze aan wilt pakken. Er waren toch afspraken gemaakt over het opstellen van de groepsplannen? Of over de rekenaanpak om de opbrengsten binnen de school te verhogen? Waarom gebeurt het dan nog niet? En waarom doet de ene leerkracht het wel en de andere niet?Ga samen als duo aan de slag en kijk hoe je elkaar kan versterken. Ieder vanuit een andere positie, meer leidinggevend versus meer coachend. Hoe stem je het met elkaar af en krijg je samen het team in beweging?

 

Let op! De cursus komend najaar is helemaal vol. Wil je op de hoogte gehouden worden van een plaats of een nieuwe reeks? Klikt dan hiernaast op: ‘* Hou mij op de hoogte’ en wordt als eerste geïnformeerd.

Opbrengst na de cursus

  • Directeur en IB’er weten hoe ze elkaar kunnen versterken.
  • Zicht op hoe je samen schoolontwikkeling op gang kunt brengen én kunt behouden.
  • In staat om het team op een oplossingsgerichte wijze aan te sturen en het eigenaarschap bij leerkrachten te vergroten.
  • Handvatten hoe om te gaan met weerstand binnen het team (rol, patronen, emoties).

Programma

Data

Bijeenkomst 1 – donderdag 13 oktober 2022

Bijeenkomst 2 – donderdag 10 november 2022

Bijeenkomst 3 – donderdag 8 december 2022

 

Alle bijeenkomsten zijn van 10.00 – 17.00 uur

De directeur en intern begeleider kunnen samen een krachtig team vormen in de school. Hoe gaan we om met de dynamiek binnen de school? Hoe kunnen we leerkrachten motiveren, sturen en ondersteunen om zo tot optimaal onderwijs te komen? Hoe zorgen we voor een schoolbrede aanpak? We doen dat op een positieve manier en gaan moeilijke gesprekken daarbij niet uit de weg.

 

Bijeenkomst 1: Het gezamenlijk doel

  • Uiteindelijk gaat het om goed onderwijs voor leerlingen. Hoe kunnen directeur en IB’er dit samen verwezenlijken?
  • Hoe kunnen directeur en IB’er elkaar als tandem versterken?
  • Hoe komen jullie samen tot schoolontwikkeling?
  • De leerkracht doet ertoe! Hoe krijgen jullie als duo het hele team in beweging?
  • Introductie van het schoolportret: verleg de focus naar wat werkt om vooruit te komen.

 

Bijeenkomst 2: De dynamiek van iedere dag

  • Wat is de dynamiek binnen de school? Waar lopen jullie als tandem tegenaan?
  • Hoe gaan jullie als tandem om met leerkrachten die zich verzetten tegen schoolbrede afspraken? In de klas gaat het toch goed?
  • Hoe zorgen jullie als tandem voor een gezamenlijke aanpak?

 

Bijeenkomst 3: Ga moeilijke gesprekken niet uit de weg

  • Verken met elkaar op welke manier jullie het gesprek met elkaar en je teamleden aangaat.
  • Vanuit welke rol spreken jullie elkaar aan? Welke patronen zijn er in de loop van de jaren ontstaan?
  • Hoe komen jullie uit de ‘slachtoffer – redder’-rol?
  • In deze bijeenkomst komen de principes uit Transactionele Analyse en de dramadriehoek naar voren.

Voor wie

Directeur & IB’er

 

Let op, zowel de directeur als de IB’er(s) dient zich voor de cursus in te schrijven

Docent(en)

Drs. Berndine de Wolff

Startdata en locaties

  • 13 okt. 2022Utrecht3 bijeenkomsten€ 1195