Beeldcoach verdieping – Nieuw!

Heb je de training Beeldcoaching bij Christine Brons gevolgd? Dan kun je nu verder!

Jij bent de expert in het maken van lesfragmenten, het observeren van lerarengedrag en het voeren van een coachingsgesprek.

In deze training gaan we werken aan het verfijnen van jouw observatiemogelijkheden van lerarengedrag: we betrekken namelijk het leerlingengedrag bij de observatie. Hierdoor straat de interactie centraal en kun je heel eenvoudig ontwikkelingsgerichte feedback geven. Bij het observeren maken we gebruik van de rubrics van De zes rollen van de leraar (2018). We verdiepen ons in het geven van ontwikkelingsgerichte feedback zodat de leraar zelf zijn ontwikkeling kan sturen. Vervolgens ondersteunen wij die ontwikkeling.

Voor inhoudelijke informatie over de nieuwste inzichten in de leercurve van leraren, de doorlopende leerlijn voor leraren gebruiken wij het boek De zes rollen van de leraar (2018).

De kwaliteit van de lessen komt op een hoger niveau omdat de gedragsindicatoren voor een goede les op 4 niveaus voor ons zo concreet zijn en daardoor ook eenvoudig te leren. De 4 niveaus betreffen de indicatoren voor een startende, gevorderde, ervaren en excellente leraar. Dus ook de leraar als coach komt aan bod.

Geïnteresseerd? Ga meteen aan de slag met de inhoudelijke concreetheid van lerarengedrag volgens de systematiek van De zes rollen van de leraar.

Beschrijving

De opleiding tot coach- coachen in de ontwikkeling van de zes rollen van de leraar geeft jou de nieuwste kennis over de overzichtelijke leerlijn van de leraar: de rubrics van de zes rollen van de leraar. De zes rollen van de leraar (2018) zijn gebaseerd op de meest actuele, wetenschappelijke inzichten over hoe leerlingen tot leren komen. In deze opleiding gaan we als coach niet alleen in op basiskennis, -vaardigheden en overtuigingen van de leraar, maar werken we juist met de leerlijn van de leraar die in onze praktijk zo voor de hand ligt.

Je gaat ervaren dat samen reflecteren aan de hand van de gekozen fragmenten eenvoudiger is zodra we de concreetheid van de rubrics gaan inzetten.

Aan de slag met leraren die zelf richting willen geven aan hun ontwikkeling en wij die hen daarbij  willen ondersteunen!

Resultaten

Na afloop van de opleiding:

  1. Heb je inzicht in de kwaliteit van de interactie tussen de leraar en de leerlingen.
  2. Weet je hoe je de leraar zich kan ontwikkelen in de verschillende lesfasen.
  3. Kun je de leraar laten reflecteren op zijn gedrag op grond een wetenschappelijke basis.
  4. Heb je leren werken met de rubrics en de doorlopende leerlijn voor leraren.
  5. Kun je de stappen van ontwikkeling voor de leraar vertalen naar een coachingstraject.
  6. Heb je kennis van de succesfactoren bij leraren en teams in een school, die een doorlopende leerlijn willen inzetten als kenmerk van een Lerende Organisatie.

Onderwerpen

Onderwerpen

Dag 1:

  • Kennismaken met de doorlopende leerlijn voor leraren
  • De rubrics
  • De zone van naaste ontwikkeling en wat dat betekent voor ons werk
  • Het coachen van leraren in hun zone van naaste ontwikkeling en het cumulatieve karakter van het ontwikkelen van vaardigheden
  • De rol van gastheer

Dag 2:

  • De stappen in de ontwikkeling van de vijf fasen in een les van niveau 1 naar niveau 4
  • Ontwikkelingsgerichte feedback geven
  • De rol van het gedrag van leerlingen
  • De rol van de presentator
  • De rol van didacticus en afsluiter

Dag 3:

  • De rol van pedagoog
  • De rol van de coach (de zesde rol) van de leerlingen
  • De betekenis van een doorlopende leerlijn voor ons werk

Werkwijze

Deze intensieve training is een vervolg op de coachopleiding of jouw opleiding als beeldcoach.

We werken op dezelfde beproefde manier zoals in de andere coachopleidingen:

  1. Welke kennis heb je nodig over de theorie?
  2. Welke vaardigheden horen daarbij?
  3. Welke overtuigingen spelen een rol?

Deze drie punten hebben betrekking op jou als coach en op de leraar.

Dit alles oefenen we door te doen, we bekijken lesfragmenten, we reflecteren, we werken aan resultaten, we hebben veel plezier omdat het ons verder brengt in ons werk. We werken namelijk coachend aan de ontwikkeling van de leraren naar een hoger niveau.

We koppelen jouw kennis, coachende vaardigheden aan de inhoudelijke kennis van De zes rollen van de leraar. De gedragsindicatoren zijn aanwezig in de Zes rollen-app©. Deze app zetten we daar waar mogelijk in.

Van jou wordt verwacht dat je zelf fragmenten aandraagt en daarbij de observatie kunt duiden.

Op grond daarvan ontvang jij voor deze activiteit een certificaat.

Praktische informatie

  • Voor: leraren in het onderwijs PO, VO, MBO die de training Beeldcoaching hebben gevolgd
  • Duur: 3 dagen
  • Tijden: 10.00-16.00 uur
  • Trainer: Martie Slooter
  • Locatie: regio Utrecht of online, afhankelijk van de richtlijn van het RIVM
  • Prijs: €1.150,00 inclusief digitale materialen, koffie/thee en lunch. Inclusief het boek “De zes rollen van de leraar” van Martie Slooter (2018) en waar mogelijk de inzet van de Zes rollen-app©.

Startdata en locaties

  • Op school datum in overleg3 bijeenkomsten€ 1150Inclusief digitale materialen