Als schoolleider geef je leiding aan het ontwikkelen, concretiseren en communiceren van een gezamenlijke inspirerende visie op leren, onderwijzen en pedagogisch handelen. Hierbij gebruik je gezamenlijke waarden als basis. De visie is voldoende concreet, zodat deze sturing geeft aan het primaire proces. Je geeft daarmee richting aan de toekomst van de school.

Bij deze leiderschapspraktijk horen de volgende aspecten:

  • Focus houden op het leerproces van leerlingen, gericht op het ‘waartoe’.
  • Gezamenlijk formuleren van een gedeelde visie en daaraan gekoppelde ambities en doelen, die bijdragen aan het ‘waartoe’.
  • Doorwerking naar het primaire proces: verbinden van waarden en visie aan vraagstukken en afwegingen in de praktijk.
  • Hoge verwachtingen hebben van de prestaties en mogelijkheden van leerlingen en leraren.
  • Bevorderen van commitment van alle betrokkenen door het helder communiceren van de visie.

Leiderschapspraktijken voor schoolleiders

Als schoolleider heb je een cruciale rol. Je bent niet alleen verantwoordelijk voor het dagelijkse reilen en zeilen, maar ook voor het vormgeven van een visie en het sturen op langetermijndoelen. In dit artikel duiken we dieper in op de leiderschapspraktijken die voor jou belangrijk zijn.

De rol van schoolleiding kan veel werkdruk met zich meebrengen. Hoe zorg je voor een goede werkverdeling tussen wat moet en mag binnen het veelzijdige takenpakket van een leidinggevende? Hoe behoud je grip op je taken, terwijl je ook ruimte laat voor de waan van de dag? En hoe kun je de werkdruk voor je team verlagen?

Verbindend leiden vergroot het werkplezier van je team

Als je op dit moment vanuit verbinding leidt, ben je nog een beetje een buitenbeentje, volgens Frans Wilms, expert op het gebied van verbindend leiderschap. Toch is het het leiderschap dat juist nu nodig is.  “Zodra de complexiteit toeneemt, heeft het namelijk geen zin om medewerkers precies voor te schrijven wat ze moeten doen. Dan […]