De bestuurder staat voor de organisatie, representeert de onderwijsorganisatie. De bestuurder staat ook voor de maatschappelijke opdracht en betekenis van de onderwijsorganisatie en de vertaling daarvan intern, de positionering van de organisatie. De bestuurder zet de “toon” in de organisatie waar het gaat om de werkcultuur. Hij representeert in persoon en gedrag de kernwaarden, de cultuur van de organisatie.

Dit betekent:

  • De bestuurder kan omgaan met ‘dubbele loyaliteiten’.
  • Hij/zij kan analyseren en duiden wat er in de maatschappelijke omgeving speelt, wat dat voor de positionering van de onderwijsorganisatie of onderdelen daarvan betekent en heeft de durf om daarin keuzes te maken.
  • De bestuurder kent zichzelf en weet te reflecteren.
  • Hij/zij ontwikkelt een sterk moreel kompas.
  • Hij/zij heeft gevoel voor politiek en de vaardigheid in het omgaan met de media.
  • Hij/zij kan omgaan met irrationele processen, processen onder de oppervlakte en de aantrekkingskracht van macht.

‘Onderzoek als startpunt voor onderwijsverbetering’

Scholen werken voortdurend aan onderwijskwaliteit. Een gezonde organisatie is daarvoor cruciaal. Met welke punten kan een school aan de slag? Welke behoeftes hebben medewerkers? ‘Als je wilt weten wat er moet verbeteren, moet je onderzoek doen’, zegt Anne Besuijen van DUO Onderwijsonderzoek & advies

Burgerschapsonderwijs: heb jij eigenlijk wel een visie?

Burgerschapsonderwijs is een belangrijke en wettelijke taak van het onderwijs. Het doel is om jongeren voor te bereiden op hun rol in de democratische rechtsstaat en hen te helpen om hun eigen plek in de samenleving te vinden en vorm te geven. Maar hoe doe je dat? In dit artikel geven we je enkele tips en handvatten om hiermee aan de slag te gaan.