Wat leert mijn kind bij jullie?

De kinderopvang zit in een transitiefase. Ze wordt allang niet meer gezien als een arbeidsmarktmiddel, maar als belangrijk onderdeel van de algehele ontwikkeling van (jonge) kinderen. Sinds 2019 is de functie van pedagogisch beleidsmedewerker/coach geïntroduceerd. Deze (relatief nieuwe) functie biedt mogelijkheden om de educatieve kwaliteit van de opvang een boost te geven. Dit boek geeft pedagogisch beleidsmedewerkers en pedagogisch professionals vervolgens de juiste handvatten om dat ook daadwerkelijk te kunnen doen.

Het grote debat over het kleine kind

Het jonge kind staat volop in de schijnwerpers. Het belang van vroege stimulering is geen discussiepunt meer. Het onderwerp van het ‘Grote debat over het Kleine kind’ is nu hoe wij de opvang en educatie van jonge kinderen beter kunnen organiseren. Met deze special wil Sardes graag een bijdrage leveren aan deze discussie. De hier gepresenteerde artikelen zullen ook een functie kunnen vervullen in de discussie over komende activiteiten van het EC-O3, het nieuwe expertisecentrum dat zich bezighoudt met de ontwikkeling van jonge kinderen.

Ouderbetrokkenheid

In deze special lees je hoe ouderbetrokkenheid ertoe doet om kinderen en jongeren maximale ontwikkelingskansen te bieden.

Leertijdverlenging

Sardes brengt regelmatig Specials uit waarin een thema vanuit verschillende perspectieven wordt belicht. Ditmaal staat leertijdverlenging centraal. Dit is een belangrijk thema, omdat blijkt dat er kinderen zijn die niet genoeg hebben aan de reguliere onderwijstijd om een goede start te maken in de maatschappij.

Kijk Kies Doe voor 0-4 jarigen

Kijk Kies Doe voor 0-4 jarigen is een praktisch boek voor pedagogisch medewerkers van kinderdagverblijven, peuterspeelzalen en voorscholen. Het biedt aanwijzingen hoe u de ontwikkeling van […]

Bouwboek voor kindercentra

Dit Bouwboek voor kindercentra levert de bouwstenen voor het inhoudelijk programma van eisen waarmee opdrachtgevers (kinderopvangorganisaties, corporaties, schoolbesturen) hun eigen wensen kunnen formuleren voor een nieuw of te verbouwen kindercentrum. De uitgave biedt nuttige informatie voor architecten, ontwerpers van gebouwen en buitenruimten voor kinderopvang en voor adviseurs en beleidsmakers die betrokken zijn bij de ontwikkeling van nieuwe kindercentra.

Kansen bieden in plaats van uitsluiten

Het boek laat zien op welke terreinen we hebben gewonnen op het gebied van kansengelijkheid en aan welke succesfactoren dat kan worden toegeschreven. Ook passeren initiatieven de revue die wisselend succes hebben of waarvan de effecten moeilijk kunnen worden aangetoond.