Architectuur maakt school 

In welke mate moeten we toekomstgericht rekening houden met de pedagogische dimensie van de infrastructuur, of is het aan de schoolorganisator om te leren omgaan met de beperkingen van de infrastructuur? Welke trends geven wel duurzaam richting aan de toekomst? Is het mogelijk om schoolgebouwen te ontwerpen die vlot aanpasbaar zijn aan veranderende visies? Op deze en andere vragen bieden onderwijsexperten een antwoord in dit themanummer.

Handboek Brede School

Het handboek geeft op overzichtelijke wijze antwoord op vragen als: Hoe komt een brede school tot stand? Met welke partijen ga je om de tafel zitten? Hoe betrek je kinderen bij de brede school? Welke activiteiten ga je aanbieden? Hoe ontwikkel je een multifunctionele accommodatie? Hoe regel je beheer en exploitatie? Wat kost een brede school? Ook het rendement van een brede school komt aan bod.

De sluipende crisis

Dorien Zevenbergen (1985) is beleidsadviseur onderwijs en heeft gewerkt bij het Ministerie van OCW, de gemeente Amsterdam en de Onderwijsinspectie.

Strategisch besturen in het onderwijs

Strategie wordt vaak genoemd in de drieslag missie-visie-strategie. Met de missie als de overal en altijd in de organisatie geldende waarden, en de visie als het doel waarnaar de koers wordt uitgezet. De koers, dat is de strategie. Over het sturen, wenden en keren van de koers gaat deze Special.