Startende leraren in het po en vo

Met het huidige lerarentekort is het van belang om startende leraren een ‘zachte landing’ te geven. In het begin wordt werken in onderwijs namelijk als heftig, intensief en soms zelfs slopend ervaren. Schoolleiders hebben dan ook de taak te zorgen voor effectieve ondersteuning en goede begeleidingsprogramma’s, zodat startende leraren niet vroegtijdig het vak verlaten.

Kleuterleerkracht

Eva Dierickx en Astrid Koelman schreven het boek dat ze misten als lerarenopleider en kleuterleerkracht. Ze combineerden de kennis van wetenschappelijk onderzoek met ervaringen van verschillende kleuterleerkrachten in een inspirerend en evidence informed naslagwerk vol tips en adviezen.

Talent voor de klas

Beginnende leerkrachten, maar ook leerkrachten die al een aantal jaren meedraaien worstelen vaak met dezelfde vraagstukken. Het praktische handboek Talent voor de klas biedt antwoorden op deze veel voorkomende vragen en staat vol adviezen en tips uit de praktijk, overzichtelijk gerangschikt.

In gesprek over leren en didactiek

Dit boek is het resultaat van een serie gesprekken over leren en didactiek op zaterdagen in 2004 en 2005. Mooie boodschappen voor studenten en jonge leraren, niet om na te doen maar om inspiratie aan op te doen.

Opeens weet je het … je wordt leraar!

Voor zij-instromers en andere starters is het onderwijs vaak een nieuwe wereld, waarin er ontzettend veel op hen af komt. Waarom zou je daarvoor kiezen? En hoe kun je alle ballen – van werk, (deeltijd)studie en privéleven – hooghouden?

Startende leraren in het po en vo

Met een lerarentekort in het vooruitzicht is het van belang om startende leraren een 'zachte landing' te geven. In het begin wordt werken in onderwijs namelijk als heftig, intensief en soms zelfs slopend ervaren. Schoolleiders hebben dan ook de taak te zorgen voor effectieve ondersteuning en goede begeleidingsprogramma's, zodat startende leraren niet vroegtijdig het vak verlaten. In dit boek zijn de inzichten die in de afgelopen jaren ontwikkeld zijn, bij elkaar gebracht en vertaald naar concrete handvatten voor de inrichting van die begeleidingsprogramma's.

Van starter naar young professional

Dit boek gaat over jouw ontwikkeling van starter naar young professional. Grofweg duurt deze fase zo'n vijf jaar. Gebeurtenissen die eerst nog onwennig aanvoelen, veranderen in momenten waarop je feilloos inspeelt op actualiteiten en de dagelijkse hectiek. Dat leer je niet alleen door naar cursussen te gaan of door literatuur over je vakgebied te lezen, maar met name door iedere keer kritisch naar jezelf en naar je handelen te kijken. Door jezelf te evalueren, door leerlingen en hun reacties te analyseren en door collega's tijdens hun werk te observeren, leer je de fijne kneepjes van het vak.

Je impact als leerkracht vergroten

Dit boek toont je hoe jouw inspanningen een maximaal resultaat kunnen opleveren. Hoe je een blijvende impact hebt en hoe je echt het verschil maakt voor een leerling. Aan de hand van drie ankerpunten – authenticiteit, samenwerking en participatie – loodsen de auteurs je door deze praktijkgerichte gids heen.

Je eerste jaar als leraar

Leer alle essentiële vaardigheden die je eerste jaar als leraar tot een succes kunnen maken! In dit boek delen de internationaal bekende onderwijswetenschapper Todd Whitaker en zijn dochters Madeline en Katherine hun adviezen en inspiratie met je.

De startende leraar

Hoe gevaarlijk is het toffe-leraarideaal? Waarom is het belangrijk om als beginner hypergeconcentreerd te klungelen? Wat is de gouden formule om leraar te blijven? Leraar is […]

Krachtige leeromgevingen omgaan met diversiteit in de klas

Dit boek is bedoeld als een inspiratiebron die startende leerkrachten wil helpen om keuzes te maken en die vervolgens - samen met het schoolteam - uit te testen in de eigen klaspraktijk. De rode draad van dit handboek is diversiteit. Meertaligheid, inclusief onderwijs, sociaal-economische verschillen, gender en andere kenmerken kunnen uitdagingen vormen voor beginnende leerkrachten en het boek wil hierbij ondersteunen.

Werken in hoeken

Dit boek gaat over leren in hoeken in de hele basisschool en is bedoeld voor Pabo-studenten. Voor leerkrachten is dit boek ook van waarde omdat het zeer praktisch van aard is en heel geschikt is voor zelfstandige verwerking

Levensbeschouwing ontwikkelen

Handboek vakdidactiek voor (aankomende) leerkrachten in het basisonderwijs. In deze herziene editie wordt levensbeschouwing in al zijn verscheidenheid belicht, met godsdienst als een van de mogelijke […]

Hoera ik krijg kleuters

Werken met kleuters, dat vinden veel pabo-studenten lastig. Het valt niet mee om ieder kind de individuele aandacht en begeleiding te geven die het nodig heeft. […]

Werken in het basisonderwijs

Werken in het basisonderwijs gaat in op algemene bekwaamheden waarover een startende leerkracht dient te beschikken: samenwerken, reflectie en professionele ontwikkeling. Samen met het boek Pedagogisch-didactisch […]