Actief met rekenen en wiskunde

Actief met rekenen en wiskunde biedt ruim zestig activiteiten die leerlingen op een creatieve manier aan het werk zetten met rekenen en wiskunde en waarmee zij hun inzichten verdiepen en vaardigheden versterken.

Rekenonderwijs kan anders

In dit boek vind je informatie, ideeën en beelden over hoe het rekenonderwijs anders kan en waarom. Met dit boek als leidraad kun je als team de omslag in denken en handelen maken naar een rekenles waarin alle leerlingen actief zijn en waarin oefenen heel iets anders is dan een opgegeven taak maken.

Spelen met prentenboeken

In Spelen met prentenboeken staan suggesties voor allerlei activiteiten: rekenen, taal, dans en beweging, muziek, beeldende vorming en spelletjes om een feestje te vieren bij tweeëntwintig prentenboeken.

Handboek dyscalculie en rekenproblemen

Dyscalculie is een stoornis die niet in een enkelvoudig theoretisch kader is te vatten. Het is een dynamisch ontwikkelingsprobleem dat vanuit verschillende en elkaar aanvullende theorieën is te benaderen. Dit vraagt van de professional in de praktijk om gedegen achtergrondkennis, niet in de vorm van dogma’s, maar van betrouwbare gegevens uit empirisch onderzoek die in de eigen beslissingen op bruikbaarheid en toepasbaarheid zijn mee te wegen.

Hele getallen

Reken-wiskundedidactiek De driedelige serie Reken-wiskundedidactiek vormt een belangrijke bron voor aanstaande leraren basisonderwijs voor het vak Rekenen-wiskunde. De uitgangpunten: Opgezet vanuit de domeinen van de Kennisbasis: […]

Nog beter Rekenen

Nog beter Rekenen biedt meer dan 75 activiteiten bij de cruciale rekenleerstof. De activiteiten zijn direct in te zetten voor groep 1 tot en met 8. […]

Natuurlijk, buiten rekenen!

Buiten spelend rekenen heeft veel voordelen. Als kinderen buiten spelen, zijn ze ongemerkt bezig met allerlei rekenkundige concepten. Ze proberen uit wie het snelste is, sjouwen […]

Leer ze rekenen

Rekenen is een van de belangrijkste basisvaardigheden, op school en in de samenleving. Dit boek ondersteunt leraren en schoolleiders uit het basisonderwijs bij het verzorgen van goed reken- en wiskundeonderwijs.

Rekengesprekken voeren

Deze uitgave biedt handvatten voor het voeren van een handelings- en oplossingsgericht rekengesprek en geeft achtergrondinformatie en voorbeelden.

Werken in een kleuterwereld

De kleuterwereld is een bijzondere wereld, het onderwijs is er wezenlijk anders dan in een groep 3 tot en met 8. Op haar website en in […]

Rekenonderwijs kan anders

Het zou heel vanzelfsprekend moeten zijn om het rekenonderwijs af te stemmen op de leerlingen, in plaats van te verwachten dat de leerlingen zich wel zullen […]

Werken met het Strookmodel

Werken met strookmodellen is naast aandacht voor getalbegrip en getalspositie een belangrijke pijler in dit boek. Met het strookmodel leren leerlingen rekenopgaven visualiseren en oplossen. De combinatie van dit visueel in kaart brengen van de opgave met het diepe getalbegrip zorgt ervoor dat probleemoplossend denken tot wonderlijke hoogte komt.