Architectuur maakt school 

In welke mate moeten we toekomstgericht rekening houden met de pedagogische dimensie van de infrastructuur, of is het aan de schoolorganisator om te leren omgaan met de beperkingen van de infrastructuur? Welke trends geven wel duurzaam richting aan de toekomst? Is het mogelijk om schoolgebouwen te ontwerpen die vlot aanpasbaar zijn aan veranderende visies? Op deze en andere vragen bieden onderwijsexperten een antwoord in dit themanummer.

Breinvriendelijk werken

Heb je, zoals veel mensen in hedendaagse ondersteunende functies, te veel te doen en te weinig tijd? Ontdek in dit leuke boek gemakkelijk toe te passen breinprincipes om optimaal te blijven functioneren in een drukke, veeleisende omgeving.

Schoolkalender 2023-2024

Ontdek de ultieme kalender voor 2023-2024 speciaal samengesteld voor het onderwijs! Met een overzicht van essentiële inhaakmomenten, zoals alle schoolvakanties, de Dag van de Leraar, aanvang […]

Het Oranje kruisboekje

Wil je weten hoe je in noodgevallen eerste hulp kunt verlenen? Het Oranje Kruis boekje bevat de officiële lesstof voor het Diploma Eerste Hulp. Handzaam, praktisch […]

De zes rollen van de leraar in de praktijk

Praktisch boek om effectief leraargedrag helder op je netvlies te krijgen, in te zetten bij reflectie en als wegwijzer voor professionele ontwikkeling. Voor beginnende en ervaren […]

  • CPS
  • ISBN: 9789065081797
  • € 29.9
  • 29.9

Help! Onze school gaat sluiten!

Er komt veel kijken bij het sluiten van een school, of de deuren nu definitief sluiten of dat het gaat om een fusietraject. Dit is het […]

De Vanzelforganisatie

In De Vanzelforganisatie staat een onconventionele kijk op organisaties en ontwikkeling centraal. Elke organisatie beschikt van nature over (van)zelforganiserend vermogen. Zonder sturing van hogerhand gaan mensen ‘vanzelf’ leren en het samen werken organiseren. Wie dit onderkent, verandert en organiseert niet meer dan nodig. Zo blijft het ‘leven’ erin en blijven organisaties zo eenvoudig als kan.

Uitdagend Onderwijs

Knapzakjes zijn kleine handzame praktijkgidsen over onderwijs aan begaafde leerlingen. Ze gaan uit van de praktijk van alledag. Ze gaan ervan uit dat leraren `gewone mensen […]

Leren anders organiseren

De auteurs van dit boek zijn al jaren nauw betrokken bij deze onderwijsvernieuwing, die vorm kreeg in de projecten TOM en SlimFit. In dit boek tekenen ze de resultaten en ervaringen van de scholen op. Wat zijn de belangrijkste aspecten van unitonderwijs, waar moet je op letten als je anders wilt organiseren en hoe begin je? Naast inzichten uit de praktijk bevat dit boek ook praktische tips en een gedegen theoretische onderbouwing.

Timemanagement voor leerkrachten

Gelukkig kun je zelf veel doen om je werkdruk te verlagen. Werkefficiencytrainer Marleen Holtkamp laat in dit boek zien hoe je lucht in je rooster (en daarmee in je hoofd) creëert. Door slimmer te plannen, efficiënt te e-mailen en prioriteiten te stellen, kun je veel tijd winnen. Wie aan de slag gaat met deze inzichten, zal zeker tijdwinst boeken!

Wat werkt: pedagogisch handelen & klassenmanagement – beknopt

In dit boek worden de strategieën uitgewerkt die elke leraar tot een pedagogisch/organisatorisch goede leraar maken. Uit onderzoek blijkt dat leerlingen van hierin geschoolde leraren minder vaak de orde verstoren en meer betrokkenheid tonen, dan leerlingen in de controlegroepen.

De tijd van je leven

Dit boek helpt je persoonlijke keuzes te maken en beter om te gaan met het meest kostbare dat je bezit: de tijd van je leven.

Design Thinking

Kun je op zoek zijn naar iets wat je nog niet kent? Wellicht een vreemde, maar uiterst relevante vraag als je iets nieuws moet bedenken. Onze klassieke manier van denken is gericht op het zoeken naar oorzaken en het nemen van beslissingen. Deze denkwijze gaat uit van de bestaande wereld, maar is ontoereikend om die van de toekomst te bedenken.

Ontwikkeling door onderzoek

Van een moderne leraar wordt verwacht dat er onderzoek gedaan wordt naar de eigen onderwijspraktijk. Vanuit een onderzoekende grondhouding probeert de leraar zichzelf continu te ontwikkelen […]