Toezicht en schoolverbetering

Dit boek behandelt de effecten en neveneffecten van toezicht op het gebied van schoolverbetering. Besproken wordt hoe de Wet op het onderwijstoezicht hieraan kan bijdragen, welk gedrag en verschillende typen gedragsstijlen inspecteurs hiervoor inzetten en hoe dit gedrag tot schoolverbetering kan leiden. Daarnaast wordt ingegaan op het strategisch gedrag van scholen als gevolg van toezicht en de neveneffecten die daaruit voort kunnen komen.

Universeel onderwijs

Universeel onderwijs is voor iedereen want ieder blijft, als het goed is, zijn hele leven leren, ongeacht leeftijd, achtergrond, religie of de opvoeding en ontwikkeling tot dusver. Het is onderwijs van en voor de ziel en ieder mens hier is een ziel. Universeel onderwijs is in de ware zin ziele-onderwijs. Het overstijgt schoolsystemen en bestaande onderwijsprogramma’s. Het is een aanvulling daarop en voegt zich daarin, op elk moment, op elke plek. Het is het doen ontwaken tot de innerlijke goddelijkheid en is een toerusting voor de nieuwe tijd. Het is het onderwijs van de toekomst: ziele-onderwijs. Willem Glaudemans geeft wederom een shortcut naar antwoorden op de vragen die er zijn, zie ook zijn eerdere titel Universele spiritualiteit.

De professionele leergemeenschap in het onderwijs

In toenemende mate ziet men de professionele leergemeenschap als een succesvolle methode voor schoolontwikkeling en het het zo goed mogelijk laten leren van leerlingen. Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen heeft in de Lerarenagenda als doelstelling opgenomen dat scholen zich ontwikkelen naar een professionele leergemeenschap.

Verrijk je onderwijs

Hoe kunnen we gebruik maken van neurowetenschappelijk onderzoek over hoe het menselijk brein leert? Hoe kunnen we deze informatie gebruiken om het curriculum, de instructie en beoordeling te verbeteren, zodat leerlingen diepgaand leren? ‘Verrijk je onderwijs’ beantwoordt deze vragen door inzichten uit de neurowetenschappen te combineren met Leren door Ontwerp (LdO)!

Innovatieve leeromgevingen op school 

Dit boek wil inspiratie bieden aan leraren, directeurs, architecten, infra-verantwoordelijken, iedereen die betrokken is in een nieuwbouwproject of een grondige renovatie. De vele voorbeelden worden afgewisseld met hands-on materiaal: de vier schalen waarin innovatie kan plaatsvinden, een plan van aanpak en een roadmap om op een gestructureerde manier aan de slag te gaan.

Van planlast naar planlust 

‘Er is een plan nodig’ of ‘We moeten dit plannen’, het zijn nog niet de meest populaire zinnen in  onderwijs. Een schoolontwikkelingsplan, een ICT-plan, een beleidsplan, een verbeterplan … We horen onderwijsprofessionals vaker zuchten dan vrolijk lachen als ze aan het planningsproces willen beginnen.

Er zit systeem in…!

In het boek wordt een model uitgewerkt dat ruimte biedt aan de belangrijkste systeemtheoretische principes. Het wordt door bijvoorbeeld (jeugd)hulpverleners, kinderartsen en mediators gelezen als een eerste basis om zich het systeemtheoretisch denken eigen te maken. Een bijhorende cursus hoor overigens tot de mogelijkheden.

  • Nul18
  • ISBN: 9990002005022
  • € 27,50
  • 27,50

Verandermanagement voor de toekomst

De complexiteit van onze toekomst stelt nieuwe eisen aan de manier waarop we veranderingen binnen organisaties aanpakken. Grote maatschappelijke vragen, zoals bijvoorbeeld duurzaamheid en digitalisering, maken de veranderopgaven voor bedrijven en instellingen ingewikkeld.

Perspectieven op veranderen

In 'Perspectieven op veranderen' hebben acht smaakmakers in organisatieverandering hun inzichten gebundeld. Dit levert een rijk beeld op van dynamiek in organisaties en hoe je een aanlokkelijke koers uitzet in een dynamische omgeving.

De geboeide leraar

We laten aan de hand van vier prikkelende praktijkscenario’s en veel concrete, direct toepasbare voorbeelden zien hoe schoolbestuurders, schooldirecties en docenten voortgezet onderwijs op een innovatieve manier vormgeven.

Order in progress

This study leads to the intriguing conclusion that the everyday educational behaviour in primary schools became steadily more formalised and structured. Better education ought to produce more independent people.

Financing quality education for all

By studying the funding systems in well-performing countries and regions the authors identify the elements in the respective funding systems that are associated with best outcomes and have the ideal characteristics to pursue particular goals of education systems such as equity and efficiency.

Andere tijden, andere leiders

In ‘Andere tijden, andere leiders?’ gaat Liesbeth Piot in op de gevolgen van schaalvergroting voor schoolleiderschap, met name in scholengemeenschappen. Het boek biedt een overzicht van de factoren die een rol spelen bij het bovenschoolse leiderschap en wil zo een gids vormen voor onderzoekers en directeurs.

De stuurbaarheid van onderwijs

Onderwijs is een maatschappelijk veld dat zich niet gemakkelijk laat (be)sturen. Vanuit een eigen invalshoek (juridisch, sociologisch, onderwijskundig, wijsgerig-pedagogisch, historisch) leveren de verschillende auteurs een bijdrage aan het ontrafelen van deze problematiek.

Mbo-student centraal

Mbo-studenten zijn onmisbaar voor de toekomst van Nederland. Soms hebben ze echter extra ondersteuning nodig om zich goed te ontwikkelen. Deze publicatie is bedoeld om mbo-instellingen, […]

Scheuren in het fundament

De organisatie en inhoud van het basis- en voortgezet onderwijs zijn sinds de jaren negentig vrijwel onveranderd. De tijd is rijp om het stelsel eens kritisch onder de loep te nemen, vindt onderzoeks- en adviesbureau Sardes uit Utrecht.

Inspiratie over de grens

Werken kinderdagverblijven in het buitenland met een curriculum? Welke sociale doelen streven ze na? Hoe houden zij rekening met de wensen van ouders? Zijn kinderen met speciale behoeften ook welkom? Op deze en andere vragen geeft deze brochure antwoord.