Observeren in psychologie en pedagogiek

Psychologen en pedagogen kiezen voor observatie omdat ze iets willen meten wat niet met tests of interviews te meten is. Gedrag of emoties zijn hierbij vaak het onderwerp van studie. Observatie is onmisbaar om tot antwoorden te komen op wetenschappelijke onderzoeksvragen of hulpvragen uit de klinische praktijk.

Inspiratie over de grens

Werken kinderdagverblijven in het buitenland met een curriculum? Welke sociale doelen streven ze na? Hoe houden zij rekening met de wensen van ouders? Zijn kinderen met speciale behoeften ook welkom? Op deze en andere vragen geeft deze brochure antwoord. 

Het verhaal van het kind

Het verhaal van het kind is een toegankelijk geschreven basisboek ontwikkelingspsychologie.  Het gaat in op het hoe en waarom van de ontwikkeling bij kinderen, over de invloed […]

KIJK! Groep 3-4 handleiding

In KIJK! 3-4 wordt gewerkt met ontwikkelingslijnen en leerlijnen. Beiden zijn een voortzetting van de ontwikkelingslijnen in KIJK! 1-2. Elke leer- en ontwikkelingslijn is opgedeeld in […]

KIJK! voor de BSO

Steeds meer ouders kiezen voor de mogelijkheid om hun kind toe te vertrouwen aan een BSO. Zij dragen daarmee hun opvoedkundige taak tijdelijk aan de pedagogisch […]

KIJK! op Sociale Competentie

KIJK! op Sociale Competentie is een praktisch hulpmiddel voor het signaleren en volgen van de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen in groep 3 tot en met 8. […]

Kijk kies doe voor kleuters

Stimulerende activiteiten voor het samenstellen van een beredeneerd onderwijsaanbod Kijk Kies Doe voor kleuters is een geheel vernieuwde uitgave van KIJK! en doe. Het is een […]

Kijk Kies Doe voor 0-4 jarigen

Kijk Kies Doe voor 0-4 jarigen is een praktisch boek voor pedagogisch medewerkers van kinderdagverblijven, peuterspeelzalen en voorscholen. Het biedt aanwijzingen hoe u de ontwikkeling van […]

Ken je leerling

Lesgeven is meer dan louter lesstof uitdragen. Het vraagt om voortdurend een vinger aan de pols houden: Komt de stof over en maakt elke leerling zich die eigen? En wat hebben ze nodig om verder te groeien?

Leren kun je observeren

Om een ononderbroken ontwikkeling bij al de leerlingen mogelijk te maken, zoals artikel 8 van de Wet op het Primair Onderwijs (WPO) voorschrijft, kun je niet jaar na jaar op een standaardmanier lesgeven. Je moet steeds weer je onderwijs afstemmen op de leerlingen. Dit betekent o.a. dat je je eigen beelden en interpretaties van de behoeften en het functioneren van de kinderen in je team ter discussie durft te stellen om zo je eigen blinde vlekken en vooroordelen op te sporen. Geprikkeld worden door het nog niet bekende leidt tot leren. Dat is het doel van dit boek, en daarom vind je hierin veel aanknopingspunten om een uitdagende onderwijspraktijk te realiseren.

Spelen in uitdagende hoeken

Hoe fijn zou het zijn als jonge kinderen tijdens hun spel de doelen behalen die jij eigenlijk in de kring wilde behandelen? Als de hoeken in […]

Kijk! groep 1-2

KIJK! gaat over de praktijk van iedere dag. Werken met KIJK! vergroot uw deskundigheid ten aanzien van het observeren van de ontwikkeling van jonge kinderen. Het helpt u bij het maken van bewuste keuzes voor de manier waarop u die ontwikkeling het beste kunt ondersteunen. De gegevens kunt u zowel handmatig als digitaal verwerken. Voor de digitale verwerking van de gegevens maakt u gebruik van de Webbased-versie van KIJK!

KIJK! 0-4 jaar

KIJK! 0-4 jaar is een werkwijze die pedagogisch medewerkers ondersteunt bij het observeren, registreren en stimuleren van de ontwikkeling van jonge kinderen tussen nul en vier jaar.

Gedragswaaier Waaier

Ook al is hun intentie goed, toch vertonen leerlingen soms ongewenst gedrag. Hoe ga je daar op een positieve manier mee om? De Gedragswaaier geeft snel en praktisch antwoord. Gebruik de waaier samen met de handleidingen en cd met aanvullend materiaal.

Gedragswaaier Waaier + CD

Ook al is hun intentie goed, toch vertonen leerlingen soms ongewenst gedrag. Hoe ga je daar als leerkracht op een positieve manier mee om? De Gedragswaaier […]