Mijn kind, slim kind

Het Vlaamse onderwijs krijgt het in de media hard te verduren. Geen enkel land gaat even hard achteruit in internationale vergelijkingen. Onze kinderen hebben een jaar […]

Nederlands in de tweede fase

Met de invoering van de tweede fase in het voortgezet onderwijs is een nieuw examenprogramma Nederlands voor havo en vwo van kracht geworden. Docenten en studenten moeten dat programma vertalen in concrete lessen. In dit boek wordt uitgelegd hoe zij de eindtermen van het examen-programma kunnen lezen en kunnen omzetten naar de lespraktijk.

DigiTaal

Voor docenten die met deze vraag worstelen, is er nu DigiTaal. DigiTaal is een verzameling van vijftig kant-en-klare werkvormen voor de taalles.

Jeugdliteratuur en didactiek

Dit handboek gaat over het belang van lezen en leesbevordering. Het maakt studenten van de tweedegraads lerarenopleiding Nederlands literair competent en ontwikkelt hen tot enthousiaste leesbevorderaars. Het is ook geschikt als naslagwerk en bronnenboek voor docenten Nederlands en professionals werkzaam in de onderbouw van het voortgezet onderwijs en mbo, en voor eerstegraads docenten Nederlands.

Handboek taalkunde

Hoe zit taal in elkaar en hoe leren en gebruiken mensen taal? Het nieuwe Handboek taalkunde behandelt op een toegankelijke en overzichtelijke manier het fascinerende systeem achter taal. Het boek omvat alle leerdoelen over taalbeschouwing uit de kennisbasis voor toekomstige docenten Nederlands en biedt andere studenten een boeiende inleiding in de taalkunde.

Vaardig met vakinhoud

Leg je in het schoolvak Nederlands de focus op inhoud, wat leerlingen moeten kennen, of juist op vaardigheden, wat ze moeten kunnen? Deze discussie komt in het denken over het schoolvak voortdurend terug. In Vaardig met vakinhoud: Handboek vakdidactiek Nederlands nemen de samenstellers een doelbewuste positie in: er wordt nadrukkelijk meer aandacht gegeven aan de inhoudelijke kant van het vak, zoals letterkunde en taalkunde, zonder daarbij de dimensie van vaardigheden, zoals begrijpend lezen, schrijven en spreken, tekort te willen doen.

Nederlands in het Middelbaar Beroepsonderwijs

Deze studie geeft een indringend beeld van het onderwijzen en leren van Nederlands in het middelbaar beroepsonderwijs. Ze laat zien dat er een grote kloof gaapt tussen de retoriek van dat onderwijs, zoals verwoord in landelijke en instellingsgebonden plannen, voorstellen en beleidsdocumenten, en de dagelijkse praktijk van de opleiding, zoals vormgegeven door docenten en studenten.

Op zoek naar letters

De spelling van het Nederlands is gebaseerd op de uitspraak en dus op de klanken van de taal. Dan moet ook de didactiek dit als uitgangspunt nemen. In dit boek staat beschreven hoe dat kan. Bovendien worden alle spellingcategorieën uitgebreid behandeld met achtergronden en didactische aanwijzingen.

Op speurtocht door onze grammatica

De grammatica van onze taal is een rijke en uitdagende bron voor zinvolle taalactiviteiten. Veel kinderen, en vaak ook hun leraren, hebben dat tot nu toe niet zo ervaren. Het moet ook bij grammatica steeds gaan om de samenhang tussen luisteren, spreken, lezen en schrijven. Die samenhang en wederzijdse beïnvloeding bewust maken, en verder bevorderen, lukt vooral als dat taalgebruik betekenisvol kan zijn. Juist die taal in alle vormen gebruiken voor het maken en onderhouden van de verbinding met de wereld om hen heen, maakt taalgebruik betekenisvol. Daar is grammatica onmisbaar bij. Zo kunnen alle kinderen het nut en het plezier van vormen van taalgebruik ervaren en daardoor zal ook hun creativiteit met taal groeien.

Unmute

Unmute geeft praktische voorbeelden waarmee het repertoire van taaldocenten op het gebied van online taaldidactiek verder kan worden uitgebreid. Het boek is opgebouwd volgens het vierstappenmodel: starter, kop, romp en staart. Dit is een basismodel voor een goede les.

Nederlands in de onderbouw

Met Nederlands in de onderbouw hebben (aanstaande) leraren Nederlands en lerarenopleiders een praktisch naslagwerk in handen voor de vormgeving van hun onderwijs.