Het explosieve kind

Dit praktische en inzichtelijke boek is bijzonder nuttig voor ouders die verstandig willen reageren op problematisch gedrag en zo meer rust willen brengen in het gezin. Het is een must voor hulpverleners en docenten die werken met inflexibele kinderen.

Het geheim van de temperamenten

Al meent de (materialistische) natuurwetenschap dat de [oude] temperamentenleer een gepasseerd station is, de door Steiner geheel vernieuwde, spirituele temperamentenleer is actueler dan ooit, met name om jezelf en om de ander of je kinderen diepgaander te leren kennen.

Echt wel!

Het boek toont aan dat je de communicatie tussen kind en opvoeder kunt zien als een trainingssituatie. Dat levert geen vaste recepten op, maar een trainingsmethode. De tekst leest als een trainerscursus. Als opvoeder ontwikkel je vaardigheden in het trainen van het kind. En het kind met forse gedragsproblemen leert meer van een training dan van nog meer straf.

Sprekende harten, strijdende zwaarden: toolbox voor moeilijk gedrag bij kinderen en jongeren

Sprekende harten, strijdende zwaarden 1 legde zich toe op de taal van moeilijk gedrag, op de verborgen hulpvragen die kinderen en jongeren met ons communiceren. In dit tweede boek hebben we aandacht voor de vraag die vanuit het werkveld veelvuldig weerklinkt: ‘Ja, maar wat kunnen we nu gaan dóén?!’ Een vraag die bij moeilijk gedrag enkel te beantwoorden valt als we terugvinden wat pedalogisch is.

Lesgeven aan nieuwkomers

25 Tools voor traumasensitief lesgeven PO/VO/ISK In bijna elke klas zit een kind met een migratieachtergrond. Deze nieuwkomer kan een vluchtelingkind zijn, een kind van arbeidsmigranten of een expatkind. Ze hebben allemaal gemeen dat ze in een (voor hen) nieuw land opnieuw proberen te wortelen. Dat is een ware uitdaging voor iedere leerling en leraar. Lesgeven aan nieuwkomers ondersteunt jou om je leerlingen te begeleiden op hun persoonlijke levensreis. Dit handboek biedt je handvaten en tools om op een traumasensitieve manier les te geven aan de nieuwkomers in jouw klas. V Praktische oefeningen en werkbladen voor jouw zelfzorg V Sociaal-emotioneel leren voor nieuwkomers V Omgaan met trauma in de klas V 25 Tools voor traumasensitief lesgeven

Gedragsproblemen bij kinderen

Hulpverleners & Leerkrachten Als huisarts, wijk/buurt-team medewerker van Jeugdzorg, leerkracht of verpleegkundige van Jeugdgezondheidszorg kom je soms in gesprek met ouders die vragen hebben over brutaal, boos […]

Bewegingsonderwijs op cluster 4-scholen

Begeleiden op leren bewegen en op gedrag Welke bewegingsactiviteiten kunnen goed aangeboden worden aan dertienjarige leerlingen op cluster 4-scholen? Wat zijn goede activiteiten voor heterogene ZMOK-klassen? […]

Sprekende harten, strijdende zwaarden

Sprekende harten, strijdende zwaarden is een praktijkgids om ons de taal van moeilijk gedrag eigen te maken en een pedagogische (r)evolutie in onze onderwijs-, opvoedings-, hulpverlenings- en opleidingscontexten te verwezenlijken.

De thuiszittersklas

Speciaal voor een aantal thuiszitters begon Martin Schravesande een experiment. Kon er een onderwijsvorm worden gevonden waarbij deze thuiszitters weer in een leerproces zouden terechtkomen?

Opvoeden in de 21e eeuw

In deze bundel zijn verschillende boeiende lezingen over opvoeden opgenomen waaronder drie lezingen die Jeanne Meijs begin 2000 heeft gegeven: Opvoeden in de 21e eeuw, Opvoeden en religie en Agressie en onrust bij kinderen.

Kinderen met een hulpvraag

In dit boek vind je de theorie over de zes constitutiebeelden, toegepast op kinderen van 4 tot 14 jaar. Lezers kunnen de oplossingen direct toepassen of als inspiratie gebruiken voor het bedenken van eigen mogelijkheden om een kind te begeleiden.

De diepste kloof

In De diepste kloof staat de vraag centraal hoe je de rode draad in het leven van het kind kunt herkennen en hoe je het kind daarbij kunt begeleiden.

Je kunt er ook anders naar kijken

Dit boek behandelt zes ziektebeelden (constitutiebeelden) die voorkomen bij kinderen en volwassenen met een verstandelijke beperking en een gedragsstoornis zoals autisme, adhd, obsessief-compulsieve stoornis, epilepsie, enzovoort.

Kind aan het stuur

Na het lezen van dit boek: herken je de verschillende executieve functies bij het kind; weet je hoe het kind zijn executieve functies heeft ontwikkeld en weet je hoe je het kind kan helpen om zichzelf te leren regelen.

Jonge risicokinderen

Jonge risicokinderen is geschreven om wetenschappelijke kennis over jonge kinderen die een risicovolle ontwikkeling doormaken, beschikbaar te maken voor wie met hen te maken heeft in de praktijk.

Agressie

Agressie is een groot maatschappelijk probleem. Uit onderzoek blijkt dat jeugdigen met fysieke agressie moelijker te behandelen zijn dan jonge wetsovertreders. Meer resultaat wordt geboekt met een brede aanpak waarbij behalve de jeugdige zelf ook het gezin, de school, het werk en het sociale netwerk worden betrokken. Zo geeft dit boek niet alleen een heldere analyse van agressie, maar ook mogelijke oplossingen. 

Zicht of effectiviteit

Deze uitgebreide en geactualiseerde editie biedt nieuwe inzichten en handreikingen en bespreekt discussiepunten over de ontwikkeling van interventies. Een onmisbaar boek voor praktijkwerkers, managers, wetenschappers en opleiders.