Filowijzer

Filowijzer biedt (toekomstige) filosofieleraren de nodige handvatten, uitgewerkte voorbeelden en inspiratie om het filosofisch denken bij leerlingen te stimuleren. Ieder hoofdstuk behandelt één typisch filosofische leeractiviteit, zoals begrippen definiëren, classificaties maken, gedachte-experimenten uitvoeren, paradoxen oplossen, morele dilemma’s bespreken enzovoort.

Vitaal leren

Dit inspiratieboek voor belevingsbeschouwing vormt een waardevolle aanvulling op wat in het onderwijs gebeurt binnen de verschillende leergebieden en is daarmee breed toepasbaar.

Spelen met gedichten Deel 2

Deze bundel bevat een selectie uit het grote aanbod van prachtige kindergedichten van bekende en minder bekende Nederlandse en Belgische dichters. Het is de voortzetting van […]

Filosofische verhalen voor kinderen

Filosofische verhalen voor kinderen is een vervolg op het succesvolle Filosoferen met kinderen dat in het basisonderwijs en daarbuiten met veel enthousiasme werd ontvangen. Het bevat een vijftigtal nieuwe […]

Ik zag twee apen wetenschapen

In Ik zag twee apen wetenschapen vind je een uitgebreide handleiding om te filosoferen met kinderen en jongeren. Tevens vind je er 25 voorbeelden van lessen om een filosofisch gesprek te voeren over een thema rondom wetenschap aansluitend bij vakken op school.

Ik zag twee beren filosoferen

Dit boek bevat een uitgebreide handleiding voor filosoferen. In de klas, tijdens een schoolkamp, in het museum of thuis aan de keukentafel. Tevens vind je er 38 voorbeeldlessen over de leukste, interessantste of belangrijkste thema's.

Twintig denkgereedschappen

Een klassieker op het gebied van filosoferen met kinderen is vertaald in het Nederlands. Twintig denkgereedschappen is ontworpen om de ontwikkeling van samenwerkend onderzoek in het onderwijs te ondersteunen door middel van het klassikale onderzoeksgesprek en het werken in kleine groepjes.

Denkstappen

In het boek Denkstappen rafelt de auteur uiteen wat er zoal aan bod komt in een filosofisch gesprek. Per les wordt een denkstap geïntroduceerd en deze wordt via oefeningen inzichtelijk gemaakt. Zowel begeleider als deelnemers aan het gesprek zetten de denkstappen.

Verwonderenderwijs

Een twintigtal filosofiedocenten legt in dit boek uit hoe je het (na)denken kunt onderwijzen. Het begint altijd met verwondering, stelt een van hen: ´Het ongelooflijke, niet te denken besef bijvoorbeeld dat je er bent, maar dat je er ook niet had kunnen zijn.

  • ISVW
  • ISBN: 9789491693700
  • € 20.95
  • 20.95

Prestatiepijn

In deze filosofische bundel onderzoeken diverse auteurs - van jongeren tot wetenschappers, kunstenaars en opiniemakers - de rol en betekenis die prestatiepijn in ons leven heeft, wat de gevolgen zijn in de opvoeding en het onderwijs, en hoe we ons hiervan kunnen bevrijden. Aan het woord komen Paul Verhaeghe, Lynne Wolbert, Sir Anthony Seldon, Jan Masschelein, Anne Speckens, Lisette Thooft, Jacqueline Boerefijn en vele anderen.

Kinderlogica

Kinderlogica is een eye-opener voor iedereen die geïnteresseerd in de toekomst van onze multiculturele samenleving - en wie is dat niet?