Bewegingsonderwijs aan ZML

Wat willen we de leerlingen in de lessen bewegingsonderwijs op een school voor zeer moeilijk lerenden (ZML) leren? Welke activiteiten maken de leerprocessen mogelijk en hoe […]

Bewegingsonderwijs op cluster 4-scholen

Begeleiden op leren bewegen en op gedrag Welke bewegingsactiviteiten kunnen goed aangeboden worden aan dertienjarige leerlingen op cluster 4-scholen? Wat zijn goede activiteiten voor heterogene ZMOK-klassen? […]

Kinderen met een hulpvraag

In dit boek vind je de theorie over de zes constitutiebeelden, toegepast op kinderen van 4 tot 14 jaar. Lezers kunnen de oplossingen direct toepassen of als inspiratie gebruiken voor het bedenken van eigen mogelijkheden om een kind te begeleiden.

Oog voor jou

Wat ouders en professionals van kinderen met een (lichamelijke) beperking moeten weten, durven en doen.

Mbo-student centraal

Mbo-studenten zijn onmisbaar voor de toekomst van Nederland. Soms hebben ze echter extra ondersteuning nodig om zich goed te ontwikkelen. Deze publicatie is bedoeld om mbo-instellingen, […]

Profileren en indiceren

In deze Special besteden we aandacht aan de bekostiging van de onderwijszorg en we kijken door de bril van IVO naar de onderwijszorg in het huidige speciaal onderwijs. Verder gaan we in op de audits, die een helder beeld opleveren van het netwerk van onderwijsvoorzieningen in de regio.

Gedrag is een vak / Gedrag is een signaal

Gedrag is een vak vormt samen met Gedrag is een signaal een tweedelige boekenserie over gedrag. Je leert hoe je tot passende aanpakken komt op het gebied van gedrag, respectievelijk vanuit een groepsaanpak naar een individuele aanpak, of juist andersom. De tweede drukken zijn gebaseerd op de nieuwste inzichten in Opbrengstgericht werken in 4D, en bevatten veel praktijkvoorbeelden.

Onderwijsassistent – pocketboek

Dit boekje bevat waardevolle adviezen voor de onderwijsassistent. Vandaag aan de dag is de onderwijsassistent een onmisbare schakel binnen het onderwijs en geeft ondersteuning aan zowel […]

SEL

Het is belangrijk dat scholen zich nadrukkelijker gaan richten op sociaal-emotioneel leren (SEL), als tegenhanger van het schoolse leren. Want door SEL leer je omgaan met jezelf en de ander.

De lessen van Day a Week School

Dit inspiratie- en doeboek is geschreven ter ere van het tienjarig bestaan van het onderwijsconcept Day a Week School (DWS). Eén dag per week krijgen leerlingen […]

De Gids

Op elke school zitten begaafde leerlingen. Zij komen er niet ‘vanzelf’. Om deze leerlingen volledig tot bloei te laten komen, hebben zij leraren nodig die hen […]

De cirkel van zorg voor leerkrachten

In deze Knapzak richten we ons op het educatief profileren op niveau 2 van de Zorgpiramide van Passend Onderwijs en 1-Zorgroute (leerkrachtniveau). We bespreken de stappen die je kunt zetten om de educatieve behoeften te verkennen

Autisme ver-beeld-en

Het boek Autisme ver-beeld-en wil helpen bij het begeleiden van kinderen en jongeren met autisme. Het uitgangspunt van dit boek is om gebruik te maken van een […]

De cirkel van zorg voor intern begeleiders

In deze Knapzak richten we ons op het educatief profileren op niveau 3 van de Zorgpiramide van Passend Onderwijs en 1-Zorgroute (IB-niveau). Hoe kun je als IB'er of specialist begaafdheid collega's ondersteunen bij het verzorgen van passend onderwijs aan begaafde leerlingen?

Minder onderwijzen, meer leren

Passend onderwijs voor iedere leerling. Hoe krijg je dat als leraar voor elkaar? Hoe sluit je aan bij alle onderwijsbehoeften? Je kunt het mooi omschrijven in allerlei plannen, maar zijn die plannen ook uitvoerbaar? Hoe voorkom je dat Handelingsgericht Werken een administratieve last wordt in plaats van een hulpmiddel? Dit boek geeft antwoord op die vragen.