Vloeiend van groep 2 naar 3

De overgang van groep 2 naar 3 is een veelbesproken onderwerp; voor veel kinderen is die overstap namelijk groot. Hoe zorgen leerkrachten ervoor dat de doorstroom vloeiend verloopt? Hoe sluiten ze aan bij de soms grote verschillen in de ontwikkeling van jonge kinderen? Dit nieuwe boek geeft praktische antwoorden en handreikingen.

Differentiëren in 5, 4, 3…

Dit is een praktisch boek vol met voorbeelden, achtergrondinformatie en stappenplannen om jou handvatten te geven om in je eigen onderwijs aan de slag te gaan met deze vijf principes, vier fases en drie B’s voor differentiëren. In dit boek laten de auteurs bovendien zien dat er verschillende mogelijkheden zijn om te differentiëren.

Activeren, differentiëren en formatief handelen

Hoe zorg je er als docent voor dat leerlingen met plezier naar school blijven gaan en actief met de les meedoen? En hoe maak je ze verantwoordelijk voor hun eigen leerproces? Het boek Activeren, differentiëren en formatief handelen helpt toekomstige, beginnende én ervaren docenten om aandachtiger les te geven en leerlingen bewuster te laten leren.

Bewegingsonderwijs aan ZML

Wat willen we de leerlingen in de lessen bewegingsonderwijs op een school voor zeer moeilijk lerenden (ZML) leren? Welke activiteiten maken de leerprocessen mogelijk en hoe […]

Bewegingsonderwijs op cluster 4-scholen

Begeleiden op leren bewegen en op gedrag Welke bewegingsactiviteiten kunnen goed aangeboden worden aan dertienjarige leerlingen op cluster 4-scholen? Wat zijn goede activiteiten voor heterogene ZMOK-klassen? […]

Het mens achter de labels

Hoe voelt een paniekaanval? Is iemand met borderline echt zo snel boos? Kun je meerdere persoonlijkheden hebben? Antwoorden op deze en andere vragen vind je in de interviews en verhalen in dit boek. Want wie alleen maar het psychiatrisch handboek de DSM erop naslaat, weet daarna alles van de symptomen maar nog maar weinig van de mensen erachter.

In het midden de mens

De titel van dit boek – In het midden de mens – wil een oproep zijn. Staat in ons onderwijs wel het kind in het midden, dat wil zeggen de concrete opgroeiende mens, met zijn of haar net ontwakende talenten en vooralsnog verborgen levensidealen?

De thuiszittersklas

Speciaal voor een aantal thuiszitters begon Martin Schravesande een experiment. Kon er een onderwijsvorm worden gevonden waarbij deze thuiszitters weer in een leerproces zouden terechtkomen?

Leven met intensiteit

De hoofdstukken in dit boek laten aan de hand van de theorie van positieve desintegratie van Kazimierz Dabrowski zien dat dit uitingen van een bijzondere aanleg en begaafdheid kunnen zijn.

Actief executief

Dit boek is een absolute aanrader voor iedere (onderwijs) professional die jongeren effectief wil helpen hun prestaties te verbeteren.

Scheuren in het fundament

De organisatie en inhoud van het basis- en voortgezet onderwijs zijn sinds de jaren negentig vrijwel onveranderd. De tijd is rijp om het stelsel eens kritisch onder de loep te nemen, vindt onderzoeks- en adviesbureau Sardes uit Utrecht.

Alles is talent: deel 1

De reeks bestaat uit drie publicaties. Deel 1 beschrijft processen die een rol spelen bij activiteiten gericht op

Alles is talent: deel 2

Alles is Talent is een aanpak om talentontwikkeling binnen de school en de wijk een kwaliteitsimpuls te geven. 

Passend Onderwijs – Kansen in beeld!

Passend Onderwijs staat al enige jaren op de beleidsagenda van OCW. De uitwerking in beleidsbrieven, invoeringsplannen et cetera is nu in een stadium beland dat dit thema meer en meer schoolbesturen, samenwerkingsverbanden, gemeenten, regionale expertisecentra en anderen zal gaan bezighouden. Deze speciale editie wil de partijen die met Passend Onderwijs te maken hebben ondersteunen bij de invulling ervan.

Profileren en indiceren

In deze Special besteden we aandacht aan de bekostiging van de onderwijszorg en we kijken door de bril van IVO naar de onderwijszorg in het huidige speciaal onderwijs. Verder gaan we in op de audits, die een helder beeld opleveren van het netwerk van onderwijsvoorzieningen in de regio.

Leertijdverlenging

Sardes brengt regelmatig Specials uit waarin een thema vanuit verschillende perspectieven wordt belicht. Ditmaal staat leertijdverlenging centraal. Dit is een belangrijk thema, omdat blijkt dat er kinderen zijn die niet genoeg hebben aan de reguliere onderwijstijd om een goede start te maken in de maatschappij.

Naar de middelbare

Deze Special gaat over de overstap van primair naar voortgezet onderwijs. Een belangrijk onderwerp voor Sardes: het bevorderen van gelijke kansen en een soepele schoolloopbaan gaan ons aan het hart. We belichten de overgang van po naar vo vanuit verschillende perspectieven en ook in de context van beleid en wetgeving.