Leraren vinden het vaak lastig leerlingen verder te krijgen dan dingen uit hun hoofd leren en klakkeloos herhalen. Peter Liljedahl heeft 15 jaar onderzoek vertaald in deze praktische uitgave over hoe je bij rekenen/wiskunde denkklassen kunt creëren door een omgeving te bieden voor diep nadenken en leren.
Actief met rekenen en wiskunde biedt ruim zestig activiteiten die leerlingen op een creatieve manier aan het werk zetten met rekenen en wiskunde en waarmee zij hun inzichten verdiepen en vaardigheden versterken.
Werken met strookmodellen is naast aandacht voor getalbegrip en getalspositie een belangrijke pijler in dit boek. Met het strookmodel leren leerlingen rekenopgaven visualiseren en oplossen. De combinatie van dit visueel in kaart brengen van de opgave met het diepe getalbegrip zorgt ervoor dat probleemoplossend denken tot wonderlijke hoogte komt.
Het is essentieel dat docenten in het voortgezet onderwijs de vaardigheden die leerlingen in het basisonderwijs hebben opgedaan, goed onderhouden én uitbreiden. Maar hoe zorgt u […]
Marjolein Kool en Ed de Moor kozen honderd situaties uit het leven en leggen daarmee de regels en achtergronden van het rekenen glashelder in woord én beeld uit.