Met dit boek leer je om je eigen ervaringen in te zetten bij het opbouwen van spelverhalen en nieuwsgierig te zijn naar de ervaringen, wereld en taal van de kinderen.
Zo leer je kinderen lezen en spellen bevat de basiskennis van het technisch lezen en spellen in groep 2 tot en met 8 van de basisschool. De manier van werken kan de hele school verder doorgetrokken worden. Zo ontstaat een heldere rode draad. De methodiek kan bovendien in elke school toegepast worden ongeacht methode of type onderwijs.
Wat is zo specifiek aan antroposofische kinderopvang? Dit boek voorziet in een behoefte van ouders en andere belangstellenden naar achtergrondinformatie over opvang vanuit een antroposofische achtergrond.
Verschillende thema’s komen aan de orde, zoals voeding en verzorging, opvoeding, zindelijk worden, het gezin, spel en creativiteit, lichamelijke en geestelijk ontwikkeling, en kwaaltjes en ziektes.
Audrey McAllen heeft als eerste gewezen op wegen en mogelijkheden om te werken aan de motorische en neurologische ontwikkeling van kinderen, die ten grondslag ligt aan de leerprocessen.
Dit boek geeft inzicht in wie een kind op een bepaalde leeftijd is en wat het op dat moment van de opvoeder vraagt. Het biedt handvatten voor opvoeders hoe zij de eigen basis kunnen verzorgen zodat liefde, geduld en wijsheid groeien.
In Speel- en leefruimtes in de voorschoolse kinderopvang leer je hoe je aantrekkelijke ruimtes met gevarieerde speelplekken maakt voor baby’s en peuters. Aan de hand van talrijke voorbeelden ontdek je hoe je de inzichten in dit boek concreet maakt. Vijf handige checklists helpen je om je ruimtes in de praktijk te evalueren en te verbeteren.
In Speel- en leefruimtes in de voorschoolse kinderopvang leer je hoe je aantrekkelijke ruimtes met gevarieerde speelplekken maakt voor baby’s en peuters. Aan de hand van talrijke voorbeelden ontdek je hoe je de inzichten in dit boek concreet maakt. Vijf handige checklists helpen je om je ruimtes in de praktijk te evalueren en te verbeteren.
We hopen en verwachten dat deze speciale editie over de driejarige je inspireert om bij te dragen aan een optimale stimulerende omgeving, waarin driejarigen zich spelend kunnen ontwikkelen, een omgeving die bijdraagt aan hun ontwikkelkansen nu en in hun toekomst.
In deze Special belichten we de overgang van voorschool naar school vanuit verschillende perspectieven.
Sociale competentie houdt in dat kinderen allerlei sociale activiteiten verrichten waarbij ze relaties aangaan met anderen en rekening houden met elkaar. De vaardigheden die ze hierbij […]
De 50 beste muziekspelletjes Deze bundel bevat een selectie van de meest geliefde spelletjes uit het ‘Muzikaal Spelenboek’ en ‘100 Nieuwe Muziekspelen’ van Ger Storms. Ze […]
Spel is belangrijk voor elk kind. Met spel ontwikkelen kinderen onder andere hun karakter, hun emotionele intelligentie, hun sociale vaardigheden en hun creativiteit. Met spel creert […]
Het boek Knapper dan Knap laat u met een andere bril kijken naar de ontwikkeling van peuters en kleuters. Dit gebeurt vanuit de uitgangspunten van MI. […]
lichamelijke opvoeding lessenpakket
Spelen met je kind
De 50 beste dans- en bewegingsspelletjes Deze bundel bevat 50 zeer gevarieerde spelvormen voor kinderen en jongeren met als doel het stimuleren van spontaan en creatief […]
Spelen is van zeer groot belang voor de gezondheid van kinderen, van alle mensen. Alle kinderen spelen als ze zich gezond en wel voelen, ieder speelt zijn eigen spel, maar wereldwijd is er toch een herkenbare spelontwikkeling te bespeuren. Die is in dit boek beschreven.
Kinderen zijn doeners. Ze hebben ruimte nodig om te spelen, te experimenteren, te ervaren, te ontdekken en te fantaseren. Door met alle zintuigen te spelen leren kinderen zichzelf, anderen en de aarde kennen; zo creëren ze een stevige basis vol warme herinneringen, kennis en vaardigheden.
Spel en spelen, nabootsing, gewoonte vorming, gemengde groepen, eerbied, ambachten, jaarfeesten, herhaling, sprookjes, natuurlijke materialen, de overgang naar klas 1, seizoenentafel… De vrijescholen groeien in Nederland. […]