Chronische spijbelaars

Elk jaar verlaten vijfentwintigduizend leerplichtige jongeren onder de zestien voortijdig het onderwijs, meestal na een periode van chronisch spijbelen. In Chronische spijbelaars worden zeven jongeren geportretteerd.

De dominantie factor

Verbeter je leervermogen door het kennen van je dominante oog, oor, hersenhelft, hand en voet ‘De dominantie factor’ verkent een gebied dat wetenschappers en leerkrachten al […]

Speels omgaan met agressie

134 spelletjes en oefeningen voor onderwijs en jeugdwerk Deze bundel is bedoeld voor docenten aan basisscholen en brugklassen die geconfronteerd worden met een steeds groter wordend […]

Effectief lesgeven met NLP

Praktische oefeningen en technieken voor docenten om optimaal te functioneren in de klas. Dit boek is bedoeld voor alle docenten in alle vormen van onderwijs: basisschool, […]

Ken je leerling

Lesgeven is meer dan louter lesstof uitdragen. Het vraagt om voortdurend een vinger aan de pols houden: Komt de stof over en maakt elke leerling zich die eigen? En wat hebben ze nodig om verder te groeien?

Geven en ontvangen

Waar gaat het over in het leven? Vanuit de contextuele benadering gaat het vooral over de dynamiek tussen geven en ontvangen. Wanneer er sprake is van […]

Expeditie Dalton

Sanne is nieuw op de Daltonschool waar Maurice al langer leerling is. Om uit te leggen wat Daltononderwijs inhoudt en hoe het ontstaan is, besluiten zij samen een onderzoek te starten

Dwars in leven en leren

Automatisch tégen zijn is een van onze drie grondhoudingen. Dwars zijn is voor menigeen het bewijs dat ze echt zelfstandig zijn. Dwars in leven en leren geeft praktische tips om hiermee om te gaan en meningen te veranderen.

Je impact als leerkracht vergroten

Dit boek toont je hoe jouw inspanningen een maximaal resultaat kunnen opleveren. Hoe je een blijvende impact hebt en hoe je echt het verschil maakt voor een leerling. Aan de hand van drie ankerpunten – authenticiteit, samenwerking en participatie – loodsen de auteurs je door deze praktijkgerichte gids heen.

Begaafde Onderpresteerders

In dit boek staat de begeleiding van begaafde leerlingen die hun aanleg niet verzilveren in hoge schoolprestaties centraal. Je maakt kennis met een omschrijving van onderpresteren […]

Goed van Start

Goed van Start is een praktisch boek, ondersteund door onderzoek en theorie. Het is ontstaan op de werkvloer. De afgelopen jaren zijn vele leraren Goed van Start gegaan. Op basis van hun ervaringen is het boek geheel herzien, zodat je er nog makkelijker mee kunt werken.

De kracht van karakter

Meten en weten hoe intelligent je bent, voorspelt niet hoe ver je het later zult schoppen in je leven. Blijkbaar is er een factor die belangrijker […]

Gedragsmanagement in de klas

Voor de lange termijn, voor hun verdere leven, hebben kinderen er meer aan als je ze de weg wijst. Laat ze het alternatief zien van het ongewenste gedrag en laat ze kiezen voor het gewenste gedrag. Niet omdat ze dat van jou moeten, maar omdat het voor henzelf eenvoudiger en prettiger wordt. Er zijn vele manieren om dat te doen. Dit boekje zet ze allemaal op een rij. Maak de keus welke strategie jij gaat inzetten.

Vraagtechnieken in de klas

Als leraar stel je de hele dag vragen aan leerlingen. Maar bereik je daarmee het gewenste effect? Zetten je vragen aan tot dieper denken, of blijven de antwoorden hangen op een oppervlakkig niveau?