Rijke rekenvragen bevorderen creativiteit en inzicht bij leerlingen. Deze vragen stimuleren gecijferdheid door kritisch en creatief denken te bevorderen, met concrete tips voor praktijktoepassing.
Leraren vinden het vaak lastig leerlingen verder te krijgen dan dingen uit hun hoofd leren en klakkeloos herhalen. Peter Liljedahl heeft 15 jaar onderzoek vertaald in deze praktische uitgave over hoe je bij rekenen/wiskunde denkklassen kunt creëren door een omgeving te bieden voor diep nadenken en leren.
Actief met rekenen en wiskunde biedt ruim zestig activiteiten die leerlingen op een creatieve manier aan het werk zetten met rekenen en wiskunde en waarmee zij hun inzichten verdiepen en vaardigheden versterken.
Nog beter Rekenen biedt meer dan 75 activiteiten bij de cruciale rekenleerstof. De activiteiten zijn direct in te zetten voor groep 1 tot en met 8. […]
Buiten spelend rekenen heeft veel voordelen. Als kinderen buiten spelen, zijn ze ongemerkt bezig met allerlei rekenkundige concepten. Ze proberen uit wie het snelste is, sjouwen […]
Stel vragen waar je zelf het antwoord (nog) niet op weet.
Rekenonderwijs met prentenboeken
Dit boek gaat uit van het traditioneel rekenonderwijs als basis voor rekensucces en -plezier bij leerlingen. Het breekt met de uitgangspunten van het realistisch rekenen en zet daar een gefundeerd en inspirerend alternatief tegenover.
Werken met strookmodellen is naast aandacht voor getalbegrip en getalspositie een belangrijke pijler in dit boek. Met het strookmodel leren leerlingen rekenopgaven visualiseren en oplossen. De combinatie van dit visueel in kaart brengen van de opgave met het diepe getalbegrip zorgt ervoor dat probleemoplossend denken tot wonderlijke hoogte komt.
U wilt op alle fronten het maximale uit leerlingen halen. Zeker ook bij rekenen, omdat dit zo’n belangrijk vak is. Dit praktijkboek helpt basisscholen deze ambitie […]
Het is essentieel dat docenten in het voortgezet onderwijs de vaardigheden die leerlingen in het basisonderwijs hebben opgedaan, goed onderhouden én uitbreiden. Maar hoe zorgt u […]
Hoe voert u het nieuwe referentiekader taal en rekenen in uw schoolorganisatie in? Hoe bereidt u de leerlingen voor op de nieuwe taal- en rekentoetsen? En […]
De ene leerling kan de rekenmethode goed volgen, terwijl de andere leerling het tempo niet kan bijhouden. Hoe zorgt u ervoor dat alle leerlingen zich ontwikkelen […]
Ontdek hoe je (potentieel) sterke rekenaars herkent, ook de jonge en meertalige. En krijg inzicht hoe je je reken-wiskunde les en beleid zo inricht dat je ook sterke rekenaars goede kansen biedt.
Het verzorgen van rekenonderwijs op de basisschool is moeilijker dan veel leerkrachten zich realiseren. Het vraagt meer dan opdrachten zelf kunnen maken. Ook red je het niet met het aanleren van alleen de didactiek, want goed lesgeven zonder zelf voldoende rekenvaardig te zijn is onmogelijk. Het doel van Rekenen en wiskunde uitgelegd is de rekenvaardigheid die nodig is om als leerkracht op de basisschool goed te functioneren aan te leren en te verdiepen.
Marjolein Kool en Ed de Moor kozen honderd situaties uit het leven en leggen daarmee de regels en achtergronden van het rekenen glashelder in woord én beeld uit.