Leiderschap in verandering is een praktisch handboek voor gedreven leiders, bestuurders en veranderaars die (nog) meer mooie resultaten willen bereiken met hun team en organisatie.
In toenemende mate ziet men de professionele leergemeenschap als een succesvolle methode voor schoolontwikkeling en het het zo goed mogelijk laten leren van leerlingen. Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen heeft in de Lerarenagenda als doelstelling opgenomen dat scholen zich ontwikkelen naar een professionele leergemeenschap.
De centrale vragen in het boek zijn: hoe geven we goed onderwijs aan kinderen van immigranten en bieden we hun op school het startpunt voor een betere toekomst? Meer dan twintig onderwijsexperts beantwoorden deze vragen in dit omkeerboek, vertellen hun visie, en reiken ideeën en adviezen aan met betrekking tot onderwijs aan nieuwkomers.
Een school, zeker een jenaplanschool, behoort een democratische gemeenschap van lerenden te zijn. Het moet voor iedereen, binnen en buiten de school, duidelijk zijn: hier wordt geleerd! Hier groeien mensen, […]
Het boek De zeven eigenschappen van effectief leiderschap behoeft nauwelijks nog introductie. Het vormt al jarenlang en wereldwijd een inspiratiebron voor iedereen. Filosofie van Covey Covey […]
De 8ste eigenschap is een essentiële toevoeging aan De zeven eigenschappen voor individuen, en voor leiderschap in organisaties. Na effectiviteit, het ‘hoe’ van de zeven eigenschappen, gaat […]
Nieuw standaardwerk voor alle leraren in eigentijds onderwijs
Kijken naar de toekomst is zinvol. Door het denken over de toekomst kun je streef- beelden en scenario’s ontwikkelen en zo je hedendaagse werk aanpassen. Zo kan het zomaar zijn dat je van een luchtkasteel naar een brede school nieuwe stijl komt.
Deze Special gaat over de overstap van primair naar voortgezet onderwijs. Een belangrijk onderwerp voor Sardes: het bevorderen van gelijke kansen en een soepele schoolloopbaan gaan ons aan het hart. We belichten de overgang van po naar vo vanuit verschillende perspectieven en ook in de context van beleid en wetgeving.
Lees de scholingsspecial voor schoolleiders in het voortgezet onderwijs. Vol inhoudelijke artikelen over ontwikkeling en leiderschap, tips en profielen van opleiders.
Directeur of rector van een middelbare school zijn: niet eenvoudig, maar wel heel boeiend. Een goede schoolleider is er voor alle betrokken, zowel in de school als in de directe omgeving daarvan.
Dit boek levert input om onderwijzend en onderwijsondersteunend personeel te boeien en te binden met oog voor hun motieven, belangen en ambities. Doelstelling: Gemotiveerd, betrokken en […]
Hoe geef je er als leraar vorm aan in de praktijk van het klaslokaal? Voor welke uitdaging staat een schoolleider die met persoonsvorming aan de slag gaat? Dit boek beschrijft de praktijk van een school die persoonsvorming als vak heeft ingevoerd.
In het onderwijs wordt veel gepraat over de ontwikkeling van een professionele cultuur en een lerende organisatie. Heb je beide nodig om je school te ontwikkelen? […]
De auteurs proberen in dit boek vaksecties, sectieleiders en scholen een steun in de rug te bieden om een goede vaksectie te bouwen.
Het SAMI-adagium: ‘De enige opgave die een leidinggevende heeft, is het volledige individuele en collectieve potentieel van de organisatie tot ontwikkeling brengen.’ Dit boek is geschreven […]
De vier fasen van de engagement-methode die Robinson beschrijft, bieden een heldere structuur om leiding te geven aan verbetering.
Michael Fullan en Clif St. Germain schreven samen 'Passie en kracht in schoolontwikkeling'. Dit boek geeft een praktische uitwerking aan Fullan's wereldwijd toegepaste principes voor effectieve onderwijsverbetering.
Een boek zo compact en kernachtig dat geen interne veranderaar, schoolleider, manager of bestuurder het mag missen.
In De Zes Geheimen van Verandering maakt Michael Fullan zichtbaar wat er te leren valt voor leiders die in de complexe hedendaagse omstandigheden erop uit zijn […]