Als mensen je vertellen dat ze een ‘dijk van een baan’ hebben, dan hebben ze in hun beleving een geweldig vak of een prima werkomgeving. Iets […]
Mbo-studenten zijn onmisbaar voor de toekomst van Nederland. Soms hebben ze echter extra ondersteuning nodig om zich goed te ontwikkelen. Deze publicatie is bedoeld om mbo-instellingen, […]
Schoolverzuim: wat verstaan we daaronder en hoe ontstaat het? De nieuwe publicatie ‘Schoolverzuim aanpakken’ geeft een overzicht van recent wetenschappelijk onderzoek. Dit biedt inzicht in de […]
De organisatie en inhoud van het basis- en voortgezet onderwijs zijn sinds de jaren negentig vrijwel onveranderd. De tijd is rijp om het stelsel eens kritisch onder de loep te nemen, vindt onderzoeks- en adviesbureau Sardes uit Utrecht.
Passend Onderwijs staat al enige jaren op de beleidsagenda van OCW. De uitwerking in beleidsbrieven, invoeringsplannen et cetera is nu in een stadium beland dat dit thema meer en meer schoolbesturen, samenwerkingsverbanden, gemeenten, regionale expertisecentra en anderen zal gaan bezighouden. Deze speciale editie wil de partijen die met Passend Onderwijs te maken hebben ondersteunen bij de invulling ervan.
In deze Sardes Special vragen we aandacht voor het samengaan van opvang en onderwijs in bestaande gebouwen. We noemen dat ‘transformatie’ van gebouwen. Dat geeft aan dat het geen kwestie is van het ‘aan elkaar plakken’ van voorzieningen, maar dat het echt gaat om een vernieuwd gebouw voor het kind.
Dit boekje bevat waardevolle adviezen voor de onderwijsassistent. Vandaag aan de dag is de onderwijsassistent een onmisbare schakel binnen het onderwijs en geeft ondersteuning aan zowel […]
Hoe vergroot ik de kansengelijkheid voor leerlingen in mijn basisschool? Welke invloed heeft tijd op de kansen van leerlingen? Is er voldoende (leer)tijd om alle onderwijsdoelen […]
De inhoud van dit boek, dat naadloos aansluit bij zijn voorgangers, is gestoeld in de praktijk en beschrijft wat de auteurs in die praktijk van alledag op hun school doen. In de school als werkplaats helpen leraren elkaar om het vakmanschap te ontwikkelen en te verbeteren en dit leidt tot meer werkplezier en beroepstrots.
De druk op docenten wordt almaar groter, door onrealistische eisen van leerlingen, ouders, schooldirecties en de overheid. Intussen neemt de kwaliteit van het onderwijs af. In 'Het bezwaar van de leraar' beschrijft leraar, lerarenopleider en publicist Ton van Haperen het Nederlandse onderwijs van binnenuit.
De positie van leraren is weinig benijdenswaardig: ze doen het belangrijkste werk, maar in het veld staan ze onderaan in de hiërarchie. Jacquelien Bulterman laat zien hoe kennisontwikkeling en handelen in het onderwijs uit elkaar zijn gegroeid.
Denkkaders – je innerlijke overtuigingen – zijn bepalend voor je rol als schoolleider. Hoe je denkt over de impact van de door jou gekozen leiderschapspraktijken heeft […]
Hoe ons denken het lesgeven positief kan beïnvloeden
Formatief evalueren heeft drie belangrijke kenmerken: Je weet wat je je leerlingen wilt laten leren, en leerlingen weten dat ook. Je peilt voortdurend wat een leerling […]
Feedback wordt beschouwd als één van de krachtigste invloeden op lesgeven en leren. Maar tegelijkertijd kan de impact van feedback heel wisselend zijn, afhankelijk van het […]
Als schoolleider wil je graag dat je leraren effectief lesgeven. En daar wil je ze graag bij helpen. Maar wanneer? Agenda’s (ook van vergaderingen) zijn vaak […]
Het boek beoogt schoolleiders handvatten te geven om hun school te beoordelen en te controleren, en ze te leren de effectiviteit van hun school en het succes van hun leerlingen te waarborgen. Dit boek omvat:
De Reflectieve Leraar bevat een grote hoeveelheid breed bruikbare kennis waarbij theorieën en research over reflectie en ontwikkeling van professionals gekoppeld worden aan effectieve manieren van lesgeven. Dit boek is een onmisbaar gereedschap om het lesgeven naar een hoger niveau te tillen.
Robert Marzano en Timothy Waters beschrijven in Wat werkt: Bovenschools Leiderschap de relatie tussen bovenschools leiderschap en leerlingprestaties en stellen daarbij een duidelijk verband vast: leerlingen zijn beter af met goed bovenschools leiderschap waarin bestuurders naast voorwaardelijk leiderschap ook onderwijskundig leiderschap vormgeven.
Dit boek gaat over de manier waarop onderwijskundige leiders zowel op schools, bovenschools als bestuurlijk niveau de kans kunnen aangrijpen om een sterke positieve invloed te hebben op de presentaties van hun leerlingen. Er is een enorme behoefte aan daadwerkelijk goed leiding geven in het onderwijs, met een sterke gerichtheid op optimaal onderwijzende leraren en optimaal lerende leerlingen.Dit boek gaat over de manier waarop onderwijskundige leiders zowel op schools, bovenschools als bestuurlijk niveau de kans kunnen aangrijpen om een sterke positieve invloed te hebben op de presentaties van hun leerlingen. Er is een enorme behoefte aan daadwerkelijk goed leiding geven in het onderwijs, met een sterke gerichtheid op optimaal onderwijzende leraren en optimaal lerende leerlingen.