Als je cultuuronderwijs wilt geven moet je iets weten over cultuur. Cultuur2 biedt daarom een theorie die inzicht geeft in wat cultuur is, welke bouwstenen van cultuur je kunt onderscheiden en hoe die met elkaar samenhangen.
Leren van kunst laat in drie delen zien dat creativiteit heel goed gedijt bij dit soort ruimte en de verbindende factor is tussen de verschillende 21e-eeuwse vaardigheden.
Creatief aan het werk gaan met dans en beweging vraagt een groot aandeel spontaniteit, authenticiteit en intuïtie. Het is een werk dat de performer als persoon […]
Leerlingen in het basisonderwijs dansen graag. Dans sluit aan bij hun natuurlijke creativiteit, fantasie en bewegingsdrang. Door te dansen zetten ze hun lichaam in als instrument om ideeën, ervaringen en gevoelens vorm te geven. Zo verkennen zij zichzelf, de ander en de wereld. Met DANS! ontdek je de mogelijkheden van dansonderwijs en leer je deze te ontwikkelen en toe te passen in je eigen lessen.
Voor iedereen die muziekles geeft of gaat geven heeft Irma Hemmer het boek 'Feel The Music' geschreven. Hierin vindt de lezer frisse ideeën voor multisensorische en flitsende muzieklessen. Filmmateriaal en werkbladen ondersteunen en versterken de vele muzikale voorbeelden uit de lespraktijk en bieden zowel de leerling als de leerkracht een steun-in-de-rug. Dit fundamentele muziekonderwijs in woord én beeld gaat als een speer! Het muzikale credo luidt 'Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan...'
Op een lichte, speelse en fantasievolle manier verkennen kinderen in Verwonder jemindfulness via kunst. Ze maken kennis met bestaande kunstvormen, gaan experimenteren met technieken en maken hun eigen kunstwerken. […]
Maak een educatieve voorstelling in 12 tot 15 stappen Maak kennis met WASO: Writing a Science Opera. Een creatieve manier om met kinderen kunst, wetenschap en […]
Schilderen op school is een allesomvattend boek over een doorlopende leerlijn in het schilderen met kinderen vanaf vier jaar. Een boek voor zowel leraren als ouders.
Tekenen voor vrede is een inspiratieboek voor opvoeders, thuis, op school en overal met 22 unieke illustraties van eigenzinnige kunstenaars over universele thema’s als moed, vooroordelen, vluchten, vrijheid, verzoening, compassie en vrede.
Maak kunst met kinderen met de tips van kinderkunstenaar Hervé Tullet. Zijn elf mooiste workshops heeft hij gebundeld in een handboek, dat een feest is om naar te kijken en mee aan de slag te gaan.
In Spelen met prentenboeken staan suggesties voor allerlei activiteiten: rekenen, taal, dans en beweging, muziek, beeldende vorming en spelletjes om een feestje te vieren bij tweeëntwintig prentenboeken.
‘Met kinderen creatief de wereld rond’ is een activiteitenboek voor iedereen die kinderen van 6 tot 16 jaar wil laten kennismaken met culturen uit de hele […]
Een boek met ruim 100 uitgewerkte lessen en activiteiten om kinderen te leren tekenen in de stijl van Picasso of Escher, schilderen in de stijl van […]
voor onderwijs en jeugdwerk HONDERD NIEUWE DRAMASPELEN is een vervolg op het eerder verschenen Honderd dramaspelen van dezelfde auteur en bevat naast nieuwe dramaspelletjes ook geheel nieuwe spelsoorten. […]
Dit boek bevat 45 uitgewerkte dramalessen. Met het boek kan de hele onderbouw van het voortgezet onderwijs (VMBO, HAVO en VWO) bediend worden. Een volledige dramales […]
‘Bewegen en ontspannen op muziek’ is een praktisch handboek met 15 uitgewerkte bewegingsspelletjes, bedoeld voor iedereen die met jonge kinderen werkt in de leeftijd van 3-8 […]
De 50 beste muziekspelletjes Deze bundel bevat een selectie van de meest geliefde spelletjes uit het ‘Muzikaal Spelenboek’ en ‘100 Nieuwe Muziekspelen’ van Ger Storms. Ze […]
Dans- en bewegingsspelletjes op vrolijke muziek voor kinderen van 3 – 8 jaar. Handleiding met CD. Na het succes van de vorige 2 boeken van Monika […]
Feel The Music is een unieke aanpak voor het geven CreActieve, Expressieve en Effectieve Muzieklessen in het basisonderwijs. Beginnende leerkrachten zullen met deze aanpak hun schroom […]
Dit hulpboek is een overzicht en een collectie van heersende (theoretische) opvattingen, inhouden en lestips op het gebied van muziekonderwijs in het Nederlands basisonderwijs. Het is […]