OnderWijs met ICT

OnderWijs met ICT geeft inzichten, achtergronden en ideeën voor het inzetten van technologie en ICT in het onderwijs.

Generatie Z – En de vierde industriële revolutie

Jos Ahlers en René Boender beschrijven in dit spraakmakende en uiterst leesbare boek de opkomst van deze onstuitbare netwerkgeneratie. Dit boek is onmisbaar voor iedereen die Generatie Z wil leren kennen.

Kunstmatige Intelligentie in het onderwijs

Leren is een actief proces waarin kennis wordt geconstrueerd. Dit proces is voor iedere leerling anders en vraagt individuele ondersteuning. Onderwijsmaterialen en werkvormen zouden zich gedurende het leerproces steeds moeten aanpassen aan de specifieke behoefte van elke leerling.

Met je smartphone het bos in

Een boek over kinderen, natuurbeleving en technologie, geschreven voor ouders, het onderwijs en natuurliefhebbers.

CodeKlas

CodeKlas is een inspiratieboek over programmeren met kinderen, voor leraren en ouders van kinderen in het basis- en voortgezet onderwijs. Centraal staan vragen als: Wat is er zo leuk aan leren programmeren? En waarom zouden kinderen dat al op jonge leeftijd moeten leren? Hoe ga je zelf met kinderen aan de slag, op school en thuis?

Gamedidactiek 2

Dit boek biedt eerst een structuur om lesinhoud op te delen in onderdelen. Vervolgens analyseren we de onderdelen en bekijken wat voor spellen daar het beste bij passen. Steeds maken we gebruik van eenvoudige computerspellen, die we als docent daadwerkelijk zelf kunnen realiseren, zonder dat we hoeven te programmeren.

Gedist?

Jongeren van nu communiceren voortdurend met elkaar via hun mobiele telefoons. Ze wisselen informatie uit via sociale media en zetten video’s online. Ook gebruiken ze vaak […]

  • CPS
  • ISBN: 9789065086327
  • € 25.95

Digitaal toetsen

Digitaal toetsen is niet meer weg te denken uit het hedendaagse onderwijs. Als je als school hiervoor kiest, wil je uiteraard dat dit veilig gebeurt. Hiervoor moet je je ict-randvoorwaarden op orde hebben.

Dat kan bij ons niet!

In het boek Dat kan bij ons niet! laten acht mbo-scholen zien hoe zij maatwerk voor individuele studenten realiseren. Ze bewijzen hiermee dat scholen ook binnen de huidige regelgeving succesvol kunnen vernieuwen

Nieuwe spelletjes van 3 minuten om kinderen te motiveren

De opvolger van onze spelletjes-bestseller, met 100 nieuwe korte spelletjes om kinderen te activeren en te motiveren. Deze nieuwe bundel bevat korte motivatiespelletjes om leerlingen te […]

Afstandsonderwijs op basisscholen

Sinds 16 maart 2020 zijn de basisscholen door de coronacrisis gesloten. De scholen en de leerkrachten zijn aangewezen op het verzorgen van afstandsonderwijs. Wij (onderwijsvakblad Didactief […]

Kleppen open!

In dit inspirerende doeboek word je uitgedaagd actief te leren en experimenteren met ICT in jouw onderwijs.

Kleppen dicht!

Dit boek is bedoeld om je te inspireren en te motiveren om toegankelijke ICT-toepassingen vol vertrouwen in te zetten in je lessen en te gebruiken bij je lesorganisatie.

Blended leren ontwerpen

Een doordachte blend van online en offline leren, van groepswerk en individueel werk, van leren op je eigen tijd en leren met anderen tegelijk, is veel effectiever dan de traditionele opzet. In Blended leren ontwerpen geven we je een state-of-the-art overzicht van het vakgebied en krijg je volop handvatten, modellen en tips.

Leren met AR/VR

Wat als je eenvoudig kunt reizen naar een willekeurige plek op aarde? In dit boek maak je kennis met deze en vele andere voorbeelden. Je leest hoe verschillende leraren AR en VR nu al in hun klas inzetten.

BoekTweePuntNul v3

Het gebruik van internet is vooral door de enorme opkomst van sociale media aanzienlijk veranderd. Online toepassingen maken, of we het willen of niet, deel uit van ons dagelijkse bestaan. BoekTweePuntNul legt 172 web 2.0-tools en sociale media kort en helder uit.

Hier heb ik niets aan!

Essaybundel rond het vraagstuk: waar ligt de oorzaak van het probleem dat leraren en schoolleiders het aanbod van digitaal leermateriaal niet altijd bruikbaar vinden? Om antwoord op dit vraagstuk te geven zijn 27 experts uit verschillende disciplines uitgenodigd een antwoord te geven op deze vraag.

Scholen in verandering – de toekomst als inspiratie

Anno 2018 zijn flexibilisering en personalisering kernwoorden. Onze hoogwaardige kenniseconomie ontwikkelt zich steeds meer tot een innovatie-economie. Moet de school daar wat mee? Wij denken van wel. Met een publicatie én een landelijke conferentie over de toekomst van het primair onderwijs willen wij scholen inspireren.

Levende boeken: zo werkt dat!

Voorlezen is een intensieve bezigheid, waar niet altijd tijd voor beschikbaar is. Ouders maken er ’s avonds misschien een kwartiertje voor vrij en ook op school staat het wel op het programma, maar veel kinderen hebben  baat bij meer voorleestijd. Goede ICT-toepassingen bieden daarvoor uitkomst. Levende Boeken is zo’n toepassing. Levende Boeken zijn prentenboekverhalen die op de computer tot leven worden gebracht en interactief worden voorgelezen. Het is voor het eerst dat deze technologie in Nederland beschikbaar komt voor scholen, bibliotheken en gezinnen.

Kijk op de Nederlandse jeugd

Dit boek geeft systematisch aan hoe jeugdigen zich gedragen en functioneren op verschillende terreinen - school, thuis en vrije tijd - en hoe zij omgaan met de uitdagingen en risico's die nieuwe technologische ontwikkelingen - smartphone, internet, games - meebrengen.