Alle 50+1 goed!

Voilà. Het eenentwintigste boek van Ivo Mijland. Eerlijk is eerlijk. Dit werk is niet nieuw. Wel actueel. Het is een bloemlezing uit de meer dan honderd […]

Het gepeste brein

In Het gepeste brein laat Jennifer Fraser zien dat pesten zich op allerlei manieren én op alle leeftijden voordoet. De impact is groot en wordt ernstig onderschat. Slachtoffers van pesten lopen het risico op allerlei emotionele en lichamelijke klachten en de gevolgen zijn vaak levenslang.

Opvoeden in de 21e eeuw

In deze bundel zijn verschillende boeiende lezingen over opvoeden opgenomen waaronder drie lezingen die Jeanne Meijs begin 2000 heeft gegeven: Opvoeden in de 21e eeuw, Opvoeden en religie en Agressie en onrust bij kinderen.

Tekenen voor vrede

Tekenen voor vrede is een inspiratieboek voor opvoeders, thuis, op school en overal met 22 unieke illustraties van eigenzinnige kunstenaars over universele thema’s als moed, vooroordelen, vluchten, vrijheid, verzoening, compassie en vrede.

Ik, de leraar

Hoe ga je ‘buitensluiten’ tegen en zorg je dat íeder kind mee kan doen? In dit boek deelt Marcel van Herpen zijn visie en deelt praktijkverhalen.

SEL

Het is belangrijk dat scholen zich nadrukkelijker gaan richten op sociaal-emotioneel leren (SEL), als tegenhanger van het schoolse leren. Want door SEL leer je omgaan met jezelf en de ander.

Meidenvenijn in het voortgezet onderwijs

Meidenvenijn is het subtiele spel van aantrekken en afstoten waar meisjes meesters in zijn, compleet met steken onder water en honingzoet gedrag. Het is een bron van (onderhuidse) spanning in de klas die veel energie kost: energie die omgebogen kan worden naar positieve omgang met elkaar en naar productief werken op school. Daarom is het belangrijk om meidenvenijn, in welke vorm dan ook, te benoemen en aan te pakken.

Sociale veiligheidslessen in PBS

Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS) richt zich op het bevorderen van sociale veiligheid en de preventie van pestgedrag, omdat voorkomen veel beter is dan genezen. De module zoals die in deze uitgave beschreven wordt, gaat specifiek over de preventieve lessen voor sociale veiligheid en past binnen het groene universele interventieniveau (basisarrangement) van PBS.

De Ringaanpak

Vanuit de gedachte dat mensen sociale wezens zijn, met het verlangen bij een groep te horen, ontwikkelde Barry Redeker De Ringaanpak: een groepsdynamische benadering voor een veilige klas, opgebouwd uit 8 concrete stappen. De Ringaanpak gaat uit van een systemisch geheel. Wie neemt welke plek in ten opzichte van de onveiligheid? Welk gedrag zien we? Wat zijn valkuilen bij deze positie? Wat zijn kwaliteiten? Waar kun je positief mee aan de slag gaan?

Meidenvenijn in het basisonderwijs

Meidenvenijn komt overal voor: in de klas, op het plein én thuis, maar ook in de digitale wereld. Meidenvenijn is het subtiele spel van aantrekken en afstoten waar meisjes meesters in zijn, compleet met steken onder water en honingzoet gedrag. Het resultaat: bazige kliekjes en meisjes die eenzaam onderaan de pikorde bungelen.

Sel

Het is belangrijk dat scholen zich nadrukkelijker gaan richten op sociaal-emotioneel leren (SEL), als tegenhanger van het schoolse leren. Want door SEL leer je omgaan met jezelf en de ander. Leerlingen die hun eigen emoties begrijpen en zich kunnen inleven in de ander, zullen bijvoorbeeld minder snel geneigd zijn anderen te kwetsen of pijn te doen. Wanneer kinderen leren conflicten op te lossen en op hun eigen gedrag te reflecteren, kunnen zij beter relaties onderhouden. Hierdoor werkt SEL preventief: het helpt mee bij het creëren van een positieve en veilige sfeer op school en kan op die manier bijvoorbeeld pesten voorkomen.

Groepsplan gedrag

Het hart van het boek bestaat uit het Groepsplan Gedrag: een formulier met concrete en praktische aanwijzingen voor de manier waarop de leraar omgaat met de verschillende onderwijsbehoeften van de leerlingen in de groep, zodat ieder kind de aandacht en ondersteuning krijgt die het nodig heeft.

Teken je gesprek over gedrag

Adinda de Vreede biedt in dit boek diverse sjablonen aan die je kunt gebruiken in verschillende situaties (bijvoorbeeld een eerste gesprek voeren, gedragsverandering, woedebeheersing, pesten).