Scheuren in het fundament

De organisatie en inhoud van het basis- en voortgezet onderwijs zijn sinds de jaren negentig vrijwel onveranderd. De tijd is rijp om het stelsel eens kritisch onder de loep te nemen, vindt onderzoeks- en adviesbureau Sardes uit Utrecht.

Handboek Brede School

Het handboek geeft op overzichtelijke wijze antwoord op vragen als: Hoe komt een brede school tot stand? Met welke partijen ga je om de tafel zitten? Hoe betrek je kinderen bij de brede school? Welke activiteiten ga je aanbieden? Hoe ontwikkel je een multifunctionele accommodatie? Hoe regel je beheer en exploitatie? Wat kost een brede school? Ook het rendement van een brede school komt aan bod.

Alles is talent: deel 1

De reeks bestaat uit drie publicaties. Deel 1 beschrijft processen die een rol spelen bij activiteiten gericht op

Alles is talent: deel 2

Alles is Talent is een aanpak om talentontwikkeling binnen de school en de wijk een kwaliteitsimpuls te geven. 

Alles is talent: deel 3

Alles is Talent is een aanpak om talentontwikkeling binnen de school en de wijk een kwaliteitsimpuls te geven.

Inspiratie over de grens

Werken kinderdagverblijven in het buitenland met een curriculum? Welke sociale doelen streven ze na? Hoe houden zij rekening met de wensen van ouders? Zijn kinderen met speciale behoeften ook welkom? Op deze en andere vragen geeft deze brochure antwoord. 

Stand van achterstand

Sinds 1988 is er elk jaar een compacte publicatie verschenen, waarin de stand van zaken van het onderwijsachterstandenbeleid in kaart wordt gebracht. Er is in de loop der jaren wel enige variatie ontstaan in de wijze waarop dit beleid en het voor dit beleid relevante onderzoek werden belicht. Maar het doel is steeds gebleven een korte, goed leesbare en overzichtelijke publicatie beschikbaar te stellen aan een breed publiek van direct of indirect betrokkenen bij het onderwijs en het onderwijsachterstandenbeleid in Nederland.

Het grote debat over het kleine kind

Het jonge kind staat volop in de schijnwerpers. Het belang van vroege stimulering is geen discussiepunt meer. Het onderwerp van het ‘Grote debat over het Kleine kind’ is nu hoe wij de opvang en educatie van jonge kinderen beter kunnen organiseren. Met deze special wil Sardes graag een bijdrage leveren aan deze discussie. De hier gepresenteerde artikelen zullen ook een functie kunnen vervullen in de discussie over komende activiteiten van het EC-O3, het nieuwe expertisecentrum dat zich bezighoudt met de ontwikkeling van jonge kinderen.

Toekomstbeelden van de brede school

Kijken naar de toekomst is zinvol. Door het denken over de toekomst kun je streef- beelden en scenario’s ontwikkelen en zo je hedendaagse werk aanpassen. Zo kan het zomaar zijn dat je van een luchtkasteel naar een brede school nieuwe stijl komt.

Passend Onderwijs – Kansen in beeld!

Passend Onderwijs staat al enige jaren op de beleidsagenda van OCW. De uitwerking in beleidsbrieven, invoeringsplannen et cetera is nu in een stadium beland dat dit thema meer en meer schoolbesturen, samenwerkingsverbanden, gemeenten, regionale expertisecentra en anderen zal gaan bezighouden. Deze speciale editie wil de partijen die met Passend Onderwijs te maken hebben ondersteunen bij de invulling ervan.

Profileren en indiceren

In deze Special besteden we aandacht aan de bekostiging van de onderwijszorg en we kijken door de bril van IVO naar de onderwijszorg in het huidige speciaal onderwijs. Verder gaan we in op de audits, die een helder beeld opleveren van het netwerk van onderwijsvoorzieningen in de regio.

Gebouwen voor kinderen

In deze Sardes Special vragen we aandacht voor het samengaan van opvang en onderwijs in bestaande gebouwen. We noemen dat ‘transformatie’ van gebouwen. Dat geeft aan dat het geen kwestie is van het ‘aan elkaar plakken’ van voorzieningen, maar dat het echt gaat om een vernieuwd gebouw voor het kind.

Drie jaar!

We hopen en verwachten dat deze speciale editie over de driejarige je inspireert om bij te dragen aan een optimale stimulerende omgeving, waarin driejarigen zich spelend kunnen ontwikkelen, een omgeving die bijdraagt aan hun ontwikkelkansen nu en in hun toekomst.

Ouderbetrokkenheid

In deze special lees je hoe ouderbetrokkenheid ertoe doet om kinderen en jongeren maximale ontwikkelingskansen te bieden.

Werken aan 21ste-eeuwse vaardigheden

We benutten actuele kennis over leren en onderwijzen en verbinden deze kennis aan de praktijk. We hebben het dan niet alleen over didactiek, maar ook over competenties van docenten, over de wijze waarop mensen leren in de 21ste eeuw en over de organisatie van het onderwijs.

Leertijdverlenging

Sardes brengt regelmatig Specials uit waarin een thema vanuit verschillende perspectieven wordt belicht. Ditmaal staat leertijdverlenging centraal. Dit is een belangrijk thema, omdat blijkt dat er kinderen zijn die niet genoeg hebben aan de reguliere onderwijstijd om een goede start te maken in de maatschappij.

Taal leren in authentieke contexten

In de Sardes Special: Taal leren in authentieke contexten gaan we op zoek naar een antwoord op de vraag welke authentieke situaties geschikt zijn voor taalstimulering. Blijft de kracht van een drama-, gym- of aardrijkskundeles intact wanneer je tijdens die lessen ook werkt aan taalstimulering? En welke rol spelen authentieke situaties in de aanpak van laaggeletterdheid?