Handboek digitale geletterdheid

Digitale geletterdheid is belangrijk. Maar wat is dit precies en wanneer is iemand digitaal geletterd? Hoe zorgt de school ervoor dat leerlingen digitaal geletterd worden? In het nieuwe 'Handboek digitale geletterdheid' leest u meer.

Gelijke kansen en digitalisering? Goede toegang is niet genoeg

Toenemende digitalisering in het onderwijs vraagt om aandacht voor kansengelijkheid. Hoe zorgen we dat élke leerling kan profiteren van nieuwe technologische mogelijkheden? En hoe zorgen we dat die nieuwe mogelijkheden worden ingezet om verschillen tussen leerlingen van verschillende achtergronden te verkleinen in plaats van te vergroten? Deze longread brengt belangrijke aandachtspunten en overwegingen in beeld rond digitalisering en gelijke kansen.

Belangrijkste technologische trends voor het onderwijs

Welke technologieën gaan de komende jaren een beslissende rol spelen in het onderwijs? Die vraag beantwoorden we graag in dit artikel. Artificial intelligence (AI), internet of things, interfaces en vertrouwen in de digitale wereld: deze 4 trends schetsen we op hoofdlijnen. En we laten hun samenhang zien.

Kansen bij krimp

Scholen in krimpregio’s krijgen de komende jaren te maken met bijzondere uitdagingen. Kennisnet onderzoekt met het onderwijsveld hoe ict daarbij kan ondersteunen.

Mediawijsheid

Leerlingen met een licht verstandelijke beperking lopen online meer risico. Toch kunnen (sociale) media hun ook veel plezier en gemak bezorgen. Benadruk die positieve kanten, adviseert Peter Nikken. En bied als leraar persoonlijke begeleiding in het mediagebruik van deze leerlingen.

Digitaal toetsen

Digitaal toetsen is niet meer weg te denken uit het hedendaagse onderwijs. Als je als school hiervoor kiest, wil je uiteraard dat dit veilig gebeurt. Hiervoor moet je je ict-randvoorwaarden op orde hebben.

Digitale hulpmiddelen in het onderwijs

Het onderwijs staat voor de taak om de ontwikkeling van leerlingen zo goed mogelijk te stimuleren, met de best mogelijke leerresultaten als gevolg. Kunnen digitale hulpmiddelen bijdragen aan deze doelstelling van het onderwijs? Dat is de hoofdvraag in deze publicatie.

Dat kan bij ons niet!

In het boek Dat kan bij ons niet! laten acht mbo-scholen zien hoe zij maatwerk voor individuele studenten realiseren. Ze bewijzen hiermee dat scholen ook binnen de huidige regelgeving succesvol kunnen vernieuwen

Scholen om van te leren

Portretten van acht vernieuwende scholen uit het basisonderwijs en voortgezet onderwijs. Die willen laten zien dat het binnen de wettelijke grenzen mogelijk is om het onderwijssysteem zo in te richten dat het zich aanpast aan de ontwikkeling van de leerling.

Hier heb ik niets aan!

Essaybundel rond het vraagstuk: waar ligt de oorzaak van het probleem dat leraren en schoolleiders het aanbod van digitaal leermateriaal niet altijd bruikbaar vinden? Om antwoord op dit vraagstuk te geven zijn 27 experts uit verschillende disciplines uitgenodigd een antwoord te geven op deze vraag.