Preventie van kindermishandeling

Dit boek geeft iedereen die met ouders of kinderen omgaat, inzicht in de theorie over en praktijk van de preventie van kindermishandeling. Het boek is geschikt voor behandelaars, wijkteams, beleidsmakers, leerkrachten, verloskundigen, CJG-medewerkers, kraamverzorgenden en omstanders. Zij hebben allemaal een verantwoordelijkheid in de preventie van kindermishandeling. 

Begrijpen met je handen

Dit praktijkboek richt zich tot volwassenen die graag ‘iets creatiefs willen doen’ met kinderen, maar duidelijk weg willen van kleurplaten en uniforme knutselwerkjes. Die zich afvragen hoe je dat aanpakt zonder dat je het gevoel hebt kinderen te moeten entertainen. De auteurs bieden eenvoudig en uitdagend materiaal waarmee je zonder voorbeeld of thema direct met kinderen aan de slag kunt gaan.

Interactievaardigheden

Dit boek nodigt je uit beter te kijken naar kinderen en van daaruit aan de slag te gaan met de zes interactievaardigheden. Deze interactievaardigheden worden diepgaand uitgewerkt en vertaald naar de verschillende leeftijdsgroepen: baby, peuter, kleuter en schoolkind. De kracht van het boek schuilt in de combinatie van theorie, praktijkvoorbeelden, video's, concrete aanwijzingen en een scala aan verwerkingsopdrachten waarmee je je eigen vaardigheden kunt oefenen om beter aan te sluiten op het kind of de groep. 

Cognitieve therapie

Geeft een overzicht van de cognitieve behandeling van de belangrijkste stoornissen uit DSM-5 Bevat veel praktisch materiaal dat tijdens de therapie gebruikt kan worden Te gebruiken […]

Pedagogische adviezen voor speciale kinderen

Dit boek is ontstaan vanuit vragen uit het werkveld om concrete, praktische adviezen voor de begeleiding van kinderen en jongeren met extra ondersteuningsbehoeften. Deze adviezen worden hierin uitvoerig besproken. De nadruk ligt op oplossingsgericht werken: mét jongeren zoeken naar wat al wél goed gaat, wat zij nog nodig hebben en wat voor hen goed werkt.

Inleiding tot de gedragstherapie

Dit boek is al bijna vijftig jaar hét standaardwerk over achtergronden en praktijk van de gedragstherapie. Het is bedoeld voor de nieuwkomer die zich wil oriënteren in dit vakgebied, voor de cursist die zich de principes van de gedragstherapie eigen wil maken én voor de ervaren gedragstherapeut die wil bijblijven met de nieuwe ontwikkelingen in theorie en praktijk. Daarnaast is het boek zeer geschikt als naslagwerk voor beoefenaars van andere disciplines in de geestelijke gezondheidszorg. 

Pedagogiek in beeld

Pedagogiek in beeld biedt een kijkje in de wetenschappelijke keuken van de pedagogiek en is daarmee een inleiding in de studie van opvoeding, onderwijs en hulpverlening. Het boek geeft een helder beeld van enkele belangrijke uitkomsten van pedagogisch onderzoek in Nederland en laat zien hoe die resultaten tot stand zijn gekomen.

Wat elke professional over het geheugen moet weten

Wij zijn ons geheugen en wij ervaren ook regelmatig dat ons geheugen ons in de steek laat. Dit boek zal voor vele professionals van uiteenlopende disciplines (artsen, (neuro)psychologen, pedagogen, enz.) inzicht bieden in de complexiteit van het geheugenproces, de diversiteit aan problemen en stoornissen, de mogelijkheden om die te inventariseren en er eventueel iets aan te doen.

Begeleiden van groepen

Dit inspirerende boek maakt de groepsleider wegwijs in de wereld van de groepsdynamica. Het is daarom onmisbaar voor elke professional die met groepen werkt of daarvoor in opleiding is.

Lerenderwijs

Lerenderwijs – samen werken aan pedagogische kwaliteit Lerenderwijs – begrijpelijk en direct bruikbaar handboek Lerenderwijs – versterking van de pedagogische kwaliteit ** Lerenderwijs is een begrijpelijk […]

Handboek sociaal-emotionele vaardigheden

Maar het is wel mogelijk om kinderen en jongeren toe te rusten met middelen die de kans op een geslaagd leven vergroten. Daartoe behoren vaardigheden om goed te kunnen leren, positief met anderen om te kunnen gaan en zinvol deel te kunnen nemen aan de samenleving.

Praktijkboek praten met kinderen over kindermishandeling

Het boek bespreekt wat de ingrediënten zijn van een goed gesprek en hoe je een vertrouwensband opbouwt met het kind. De vele voorbeelddialogen, citaten van jongvolwassen ervaringsdeskundigen en dilemma’s uit de praktijk maken het boek ook erg toegankelijk voor professionals voor wie deze gesprekken geen dagelijkse kost zijn.

Wat mag…? Wat kan…?

Spelende kinderen komen soms nat, koud, vies, moe, met pijn, met kapot speelgoed uit hun avontuur. Pedagogisch medewerkers, ouders en verzorgers bepalen wat wel of niet […]