Depression and Play in Early Childhood

This dissertation includes three studies about markers of depression in play behavior of young children and the possibilities to use play observation procedures as an assessment tool for early identification of depression in 3- to 6-year old children.

Leraren met hoge verwachtingen

'Leraren met hoge verwachtingen' beschrijft de overtuigingen en werkwijzen van leraren met hoge verwachtingen en biedt leraren praktische handvatten om hun lessen te verbeteren en hun onderwijs anders in te richten.

Diagnosedrift

In dit boek neemt journalist en schrijver Sanne Bloemink de lezer mee op haar zoektocht naar de wereld achter de labels. Welke rol spelen ouders en opvoeders, school, psychiater en overheid in de toenemende diagnosedrift? Bloemink, zelf moeder van drie kinderen, spreekt (pleeg)ouders, leraren, psychiaters en andere experts, en komt erachter dat het versmallen van de grenzen van 'normaliteit' veel ernstiger gevolgen heeft dan meestal wordt aangenomen.

Dit is goede didactiek

Dit is goede didactiek vult de rugzak van leraren verder met kennis over effectieve instructie en vaardigheden die nodig zijn om beredeneerde keuzes te maken in het dagelijks onderwijs.

Het Onderwijsvragenboek

'Het Onderwijsvragenboek' is een onderzoek naar het waarom in onderwijs, naar de historische achtergrond, naar de voor- en nadelen en de mogelijke alternatieven. Want pas nadat we onszelf deze fundamentele vragen hebben gesteld, kunnen we doelbewuste keuzes maken over de invulling van onderwijs.

Het lerarentekort

De positie van leraren is weinig benijdenswaardig: ze doen het belangrijkste werk, maar hun vakmanschap heeft een ondergeschikte positie gekregen. In het onderwijs werkt een groep deskundigen die kennis ontwikkelt of verspreidt zonder deze kennis te gebruiken voor de klas, terwijl de kennis van mensen die wel voor de klas staan geen status heeft. Is het een wonder dat het onderwijs in een neerwaartse spiraal verkeert?

Dit is goed onderwijs

In dit boek geeft Greg Ashman een overzicht van de belangrijkste ontwikkelingen in de cognitieve psychologie die van belang zijn om grip te krijgen op onderwijsverbetering.

Het bezwaar van de leraar

De druk op docenten wordt almaar groter, door onrealistische eisen van leerlingen, ouders, schooldirecties en de overheid. Intussen neemt de kwaliteit van het onderwijs af. In Het bezwaar van de leraar beschrijft leraar, lerarenopleider en publicist Ton van Haperen het Nederlandse onderwijs van binnenuit. Hij laat zien dat er nog steeds een groeiende kloof bestaat tussen bestuur en leraren, waardoor de beleidsresultaten tegengesteld zijn aan de doelstellingen. Van Haperen schrijft in dit vlammende betoog dat dit makkelijk anders kan.

Het tienerbrein

Het tienerbrein van neuropsycholoog en hersenwetenschapper Jelle Jolles bespreekt de dertig neuropsychologische inzichten die iedere volwassene zou moeten hebben om een tiener te begrijpen en hem of haar zich te laten ontplooien.

Meritocratie

In Meritocratie: op weg naar een nieuwe klassensamenleving? Beschrijven gerenommeerde Nederlandse onderzoekers in hoeverre het huidige Nederland daadwerkelijk een meritocratische samenleving is.

De bijlesgeneratie

De uitgaven aan bijlessen groeiden de afgelopen jaren explosief. Waarom zijn ouders tegenwoordig zo gespitst op goede schoolprestaties? En waarom geven ze steeds meer geld uit aan extra onderwijs buiten school?