Professionals in zorg, welzijn en onderwijs moeten adequaat met elkaar samenwerken om optimale zorgverlening of ondersteuning te kunnen bieden aan burgers binnen onze participatiemaatschappij. Hierbij is het belangrijk om niet alleen goed samen te werken met andere professionals, maar ook samen met de cliënt, als medebeslisser en eigenaar van het proces. Samenwerken gaat echter niet vanzelf. Het vraagt om het ontwikkelen van competenties die nodig zijn om te kunnen functioneren in een interprofessionele beroepspraktijk, met oog voor het brede functioneren van de cliënt en alle betrokkenen in het sociale systeem van de cliënt.
De geheel herziene uitgave Interprofessioneel samenwerken in zorg, welzijn en onderwijs (voorheen luidde de titel Handboek interprofessioneel samenwerken in zorg en welzijn) beschrijft het interprofessioneel samenwerken modelmatig en vanuit een breed perspectief. Het boek (+website) gaat daarbij nadrukkelijk in op interprofessionele samenwerking in zorg en welzijn én in/met het onderwijs.
Er worden vier kerncompetenties onderscheiden: waarden en ethiek, interprofessionele communicatie, rollen en verantwoordelijkheden en het werken in teams. De auteurs plaatsen deze competenties in het kader van geldende richtlijnen en wet- en regelgeving en laten het belang zien van ethisch bewust en cliëntgericht werken.
De herziene uitgave biedt instrumenten om interprofessioneel werken in kaart te brengen, vaardigheden en competenties te meten en om interprofessionele professionals op te leiden. De uitgave is aangevuld met nieuwe theoretische inzichten en actuele praktijkvoorbeelden en biedt activerende werkvormen en opdrachten die helpen in de ontwikkeling van de gevraagde competenties.
Interprofessioneel samenwerken in zorg, welzijn en onderwijs is geschreven voor studenten van sociale studies en opleidingen in de zorg en het onderwijs. Daarnaast is het geschikt voor iedereen die werkzaam is in de sectoren zorg, welzijn en onderwijs.