Versterk jouw schoolleiderschap in de eerste 100 (of 1000) dagen op school

leestijd: 2 minuten

Of je nu je eerste 100 of 1000 dagen als schoolleider meemaakt: het is goed om af en toe uit te zoomen. Dit helpt om met meer afstand te kijken naar jouw school en jouw rol in het schoolleiderschap. Waar staat het team? Wat zijn de uitdagingen? Hoe klinkt de geschiedenis van de organisatie door in wat je nu aantreft? En wat kan jouw invloed zijn als schoolleider?

100 dagen document helpt uitzoomen

Femmy Wolthuis en Sander Galjaard hebben het zogenaamde ‘100 dagen document: Versterk jouw schoolleiderschap in de eerste 100 dagen op school’ gemaakt. Dit document ondersteunt je om van je frisse blik gebruik te maken, door bewuster te kijken tijdens de eerste honderd dagen in jouw nieuwe rol als schoolleider. Hierdoor krijg je nog meer inzicht in de boven-en onderstroom van jouw organisatie. Je vergroot je systeem- en zelfbewustzijn en daarmee jouw impact als schoolleider. Zo kun je jouw leiderschap helderder vormgeven. Dit helpt je om beter vast te stellen wat je samen met je team, leerlingen en ouders wilt gaan doen.

Als je begint als schoolleider op een school, komt er veel op je af. Om je hierin te ondersteunen hebben we het zogenaamde ‘100 dagen document: Versterk jouw schoolleiderschap in de eerste 100 dagen op school’ gemaakt. Dit document helpt je om van je frisse blik gebruik te maken door bewuster te kijken tijdens de eerste honderd dagen.

Verspreiden – help je mee?

We horen van de gebruikers, dat het hen veel oplevert om stil te staan bij het ‘zijn’ als leider en het kijken in de onderstroom. Daarom is het de intentie van de makers dat dit document zoveel mogelijk schoolleiders en bestuurders in het onderwijs bereikt. Dat komt het welzijn van medewerkers en kinderen ten goede en daarmee de kwaliteit van het onderwijs dat de kinderen en jongeren krijgen.

Daarom: verspreid het document gul! Onder je collega-schoolleiders of -bestuurders binnen en buiten de stichting. Met collega’s uit opleidingen voor schoolleiderschap. Verwijs daarbij naar bovenstaande link. Daar is de link naar het document te vinden en informatie over een vervolg na het lezen ervan. Gebruik de gedownloade versie dus voor eigen gebruik.

Over Femmy en Sander

Femmy Wolthuis begeleidt mensen in hun rol als schoolleider of bestuurder, die leidinggeven in een context van verandering en toenemende complexiteit. 

Sander Galjaard is procesbegeleider en helpt professionals in hun kracht te zetten, waarbij hij werkt met onderstroom en bovenstroom.

Femmy en Sander werken allebei in Mundo. In Mundo richt zich op het versterken van leiderschap in het onderwijs.

Meer over de eerste 100 dagen leiderschap

“Ik heb behoefte om samen met andere schoolleiders na te denken over onze rol, over hoe we die invullen, over hoe het anders kan. Ik heb behoefte aan critical friends.” Herken jij dit gevoel? Doe dan mee met de leiderschapscirkel

No posts found.