Worden wie je zijn wilt

leestijd: 3 minuten
Erik Trimp – over persoonlijke ontwikkeling en werkplezier
Erik & familie

Vanaf het moment dat ik als ontwikkelaar/ondernemer in het onderwijs begon ben ik met “persoonlijke ontwikkeling” bezig geweest.

Aanvankelijk door me te verdiepen in de studiekeuze van jongeren. Hoe kiezen zij eigenlijk? Hoe gaat dat proces van oriënteren, vergelijken en uiteindelijk kiezen in de praktijk? En hoe kon ik helpen bij die belangrijke vragen waarmee jongeren worstelen zoals “wie ben ik?”, “wat kan ik” en “wat wil ik”. Deze vragen zijn tot op de dag van vandaag actueel. En als vader van 3 studenten weet ik inmiddels dat er “vele wegen zijn die naar Rome leiden”.

En hoe is mij dat zelf eigenlijk afgegaan?

Na mijn studie Communicatie wist ik al dat ik mij met relevante informatievoorziening wilde bezighouden en kwam daardoor al snel in het onderwijs terecht. Ik richtte mij in eerste instantie, samen met de Universiteit Utrecht, op onderzoek, en met die onderzoeken kwamen interessante en relevante samenwerkingsverbanden met tal van (vak-)verenigingen in het onderwijs.

Uiteindelijk resulteerde dat in de ontwikkeling van een aantal studiekeuze-informatiesystemen; eerst het Decaan Informatie Systeem, gevolgd door het Loopbaan Informatie Systeem en later nog Toekomst.nl. Deze systemen werden op alle scholen in Nederland gebruikt. De combinatie van ontwikkelaar en adviseur in het onderwijs paste me uitstekend. Maar de onderneming groeide snel, en steeds vaker kregen andere werkzaamheden de overhand. Zo werd ik, doordat we het (studiekeuze-) voorlichtingsmateriaal met 20 eigen busjes naar alle scholen brachten, opeens een distributie specialist, en doordat we honderdduizenden bestellingen per jaar verwerkten een fulfilmentspecialist. Door de opkomst van internet en de bijbehorende digitalisering evolueerde de onderneming, en kon ik mezelf een uitgeef, media- en e-commerce specialist gaan noemen.

Ook al had ik hier niet (bewust) voor gekozen, het was, niet alleen voor de onderneming maar ook voor mij persoonlijk, een interessante ontwikkeling. Maar de kriebels bleven.

Hoe kon ik weer terug naar de inhoud komen? Hoe kon ik (met alle inmiddels opgedane ervaringen) een bijdrage aan het onderwijs leveren?

Een paar jaar geleden besloot ik het roer om te gooien; ik verkocht de aandelen van mijn onderneming en nam de tijd om alles op een rijtje te zetten.

Dat ik in het onderwijs actief wilde blijven stond buiten kijf. En al snel werd me duidelijk dat als je het onderwijs de belangrijkste sector vindt (en dat vind ik!) dat je je zou moeten richten op de professionals die daar in werken. Immers, uit alle onderzoeken komt naar voren dat de professionals in het onderwijs de belangrijkste factor voor de kwaliteit van het onderwijs zijn.

En precies toen gebeurde er iets dat richting aan mijn zoektocht gaf. Ik hoorde mijn vrouw, die ook in het onderwijs werkt, verzuchten: “ik ben al 3 dagen aan het zoeken naar een cursus van 1 dag”. Ik realiseerde me dat daar de sleutel lag; hoe kan ik onderwijsprofessionals helpen met hun her- na- en bijscholingskeuze? En, hoe kan ik daardoor bijdragen aan hun persoonlijke ontwikkeling en werkplezier? En daarmee impact hebben op het onderwijs? Ik ben dus weer aan het onderzoeken en ontwikkelen geslagen; eerst kleinschalig en met hulp van studenten, en later in samenwerking met (teams) van leraren. Daardoor kreeg ik niet alleen de bevestiging dat ik op het juiste spoor zat, maar ook een steeds beter beeld van de echte behoefte van de professionals in het onderwijs, namelijk die opleiding vinden die bij hen past. En dat is mijn missie geworden.

Samen met een groot aantal opleiders en uitgeverijen, die mijn missie en aanpak omarmen, gaan we er voor. Bovendien hebben toonaangevende experts en auteurs op het gebied van persoonlijke ontwikkeling hun hulp aangeboden.

Met trots introduceer ik dan ook deze nieuwe site in het onderwijs: www.oo.nl – met alle opleidingen (en boeken) voor jouw persoonlijke ontwikkeling en werkplezier -.

In alles wat we doen zoeken we de samenwerking met onderwijsprofessionals; daardoor wordt oo.nl niet alleen voor, maar juist ook door onderwijsprofessionals gemaakt. Ik ben heel benieuwd naar jullie feedback en ideeën, en wie weet zie je een mogelijkheid om bij te dragen aan de missie. Laat het me weten! Ik zal hier en op LinkedIn regelmatig een update posten, en voor de liefhebber is er ook nog de nieuwsbrief van oo.nl.