Hoe maak je LOB van iedereen?

leestijd: 3 minuten

Als het aan decaan Nathalie French ligt is LOB straks van alle medewerkers van het Geert Groote College Amsterdam en vooral van de leerlingen zelf. Ze vertelt over het nieuwe beleidsplan.

Nathalie is decaan voor de mavo- en doorstroomleerlingen op het Geert Groote College Amsterdam (GGCA). Ze schreef samen met de andere decaan het stuk LOB beleidsstuk GGCA. ‘Onze wens is dat mentoren, vakdocenten én het onderwijsondersteunend personeel een rol gaan spelen bij LOB. Tot nu lagen de meeste taken op het bordje van de decanen. Door iedereen te betrekken, willen we LOB meer zichtbaarheid geven, vooral voor de leerlingen.’

Levenslooporiëntatie en -begeleiding

Hoe pak je zo’n vernieuwing aan? ‘Mijn collega en ik volgden eerst de cursus ‘LOB beleidsstuk schrijven’. Daar kregen we veel tips en kwamen we in contact met andere decanen.’ In het conceptbeleidsstuk zetten de decanen de belangrijkste speerpunten op een rij. ‘Ons hoofddoel is om leerlingen bewuster bezig te laten zijn met hun kwaliteiten en talenten. Daarom staat LOB bij ons ook niet voor Loopbaanoriëntatie en -begeleiding, maar voor Levenslooporiëntatie en -begeleiding. Waar liggen mijn interesses, wat kan ik en hoe kan ik mij daarin ontwikkelen en wie kan me daarbij helpen? Die vragen moeten centraal staan.’

Structureel zichtbaar

Een structurele aanpak is volgens Nathalie essentieel. ‘Je moet LOB op meerdere momenten en in verschillende vormen aanbieden. Dat kan op veel manieren. Nathalie nam haar mavo 4-klas bijvoorbeeld mee naar het hout- en meubileringscollege. Daar kregen de leerlingen een rondleiding en een korte workshop waarbij ze zelf een kastje bouwden. ‘Ik denk dat je leerlingen met dit soort activiteiten een brede kijk geeft op de mogelijkheden na de middelbare school. Een ervaring werkt veel beter dan het zoveelste informatiefoldertje.’

Ook binnen de schoolmuren zijn de decanen aan de slag. Zo krijgen leerlingen uit mavo 2 al een ‘LOB-periode’. Omdat de school als vrijeschool elke drie weken gedurende de eerste twee lesuren een bepaald thema of vak behandelt, past zo’n week goed in het programma. ‘In de LOB-periode staat een weeklang elke ochtend de levensloop van de leerlingen centraal’, legt Nathalie uit. ‘Zo verzamelden de leerlingen 360-graden feedback over zichzelf. Die gebruikten ze voor een elevator pitch waarin ze zichzelf moesten verkopen.’ Als het aan Nathalie ligt herhaal je deze periode een paar jaar later nog eens. ‘Dat geeft leerlingen een mooi inzicht in hun eigen ontwikkeling. We willen ook dat ze een portfolio gaan bijhouden van alle LOB-activiteiten. Van stages tot meeloopdagen of lesopdrachten: dan hebben ze aan het einde van de rit een overzicht van al hun pareltjes en overwinningen.’

Schoolleiding essentieel

De schoolleiding speelt een essentiële rol bij de uitvoering van het beleid dat Nathalie voor ogen heeft. Tijd en middelen, dat is waar zij op hoopt. ‘Als je iedereen wilt laten meedoen, moet je iedereen daar ook tijd voor geven. Dat betekent dat de schoolleiding tijd moet vrijmaken om met LOB aan de slag te gaan. Dit schooljaar zijn we begonnen met de opdrachten van een LOB-programma, maar we zouden het heel mooi vinden om een database aan te leggen met opdrachten gemaakt door onze eigen docenten. Dan kun je ze ook goed laten aansluiten op de visie van de vrijeschool.’ Nathalie hoopt dat daar bestaande tijd, zoals de wekelijkse vergadertijd, voor vrijkomt. ‘Je kunt niet verwachten dat docenten dit er nog even extra bij gaan doen. De werkdruk is al hoog.’

Huiswerk voor ouders

Tot slot zijn er nog de ouders. ‘Onderzoek laat zien dat ouders de meeste invloed hebben op de studiekeuze van hun kind en het is aan school de ouders ook goed te informeren.’ Ouders krijgen dus ook huiswerk van Nathalie. ‘Het is mooi als LOB een onderwerp wordt aan de keukentafel en daar kun je als decaan ouders bij ondersteunen. Zo hebben we bijvoorbeeld een placemat met simpele vragen die je tijdens het eten kunt stellen.’ Daarnaast wil Nathalie zich inzetten voor een eerlijke doorstroom van mavo naar havo. Kinderen moeten vaak koste wat het kost doorstromen naar de havo en misschien zelfs vwo. ‘Je gaat ze dan ondersteunen om een havodiploma te krijgen, maar wordt zo’n kind echt gelukkig op een hbo? Dat is maar de vraag. Met meer kennis van de verschillende routes en beter inzicht in de kwaliteiten van je kind, kun je als ouder beter tot een beslissing komen.’

Taboe

Nathalie weet dat het taboe op mbo-opleidingen niet zomaar uit de wereld is. Toch wil ze er alles aan doen om alle leerlingen naar een keuze te begeleiding die past bij hun interesses en kwaliteiten. ‘En lukt het niet om de ouders te overtuigen? Dan hoopt Nathalie dat haar bezoekjes aan de mbo-opleidingen de leerlingen in ieder geval laten ervaren dat er niets mis is met het mbo.’

Nathalie French is sinds 2009 docent Engels op het Geert Groote College Amsterdam. Sinds 2019 is zij ook decaan.

Lees ook het artikel LOB doe je met zijn allen