De leraar heeft een rol die veel verder gaat dan alleen lesgeven

leestijd: 2 minuten

De relatie tussen leraar en leerling is essentieel voor het schoolsucces en de gehele ontwikkeling van een kind. Jij wil je leerlingen de allerbeste kansen geven. Zeker nu, in de tijd na corona, waarin sterk wordt ingezet op het inhalen van onderwijsachterstanden en het welbevinden van de leerling, zien we maar weer hoe belangrijk de rol van de leraar is. En die rol is er een die veel verder gaat dan alleen lesgeven. De leraar heeft aandacht voor zijn leerling, heeft empathie, begeleidt, signaleert, motiveert en ondersteunt.

Basisschool De Korf | Foto Sanne van der Most

Welbevinden van jongeren

Leraar en leerling zijn inclusief. Leraren doen ertoe voor leerlingen en leerlingen voor de leraren. We herinneren ons allemaal nog wel die ene leraar die vroeger het verschil maakte. Dat zijn de leraren die je wisten te motiveren, die in je geloofden. Tijdens de coronacrisis probeerden leraren via alle digitale kanalen het contact met hun leerlingen te behouden. Maar het elkaar fysiek niet kunnen ontmoeten had een diepe impact op het welbevinden van veel jongeren. Ook liepen met name kwetsbare leerlingen achterstanden op. Leerlingen die al hulp nodig hadden om de lesstof goed te begrijpen, hadden moeite om dit onderwijs op afstand te volgen.

NPO gelden

Leraren en schoolleiders werken hard om de verloren tijd voor deze groep in te halen. Ook worden veel NPO gelden ingezet om achterstanden weg te werken of het welbevinden van leerlingen te bevorderen. Het welbevinden van leerlingen op school en thuis draagt er immers toe bij dat leerlingen zich sociaal-emotioneel beter kunnen ontwikkelen. Dit komt hun leerresultaten ten goede. Andersom bevordert goed onderwijs het welbevinden van leerlingen. Zo kunnen we lezen op de website van NPO Onderwijs dat ‘kwalitatief goed onderwijs, waarin (onder andere) aandacht is voor doelgericht werken, een heldere lesopzet, een positieve relatie tussen leraar en leerling, hoge verwachtingen en effectieve feedback, bij leerlingen het gevoel van competentie (geloof in eigen kunnen of ‘self-efficacy’) verhoogt en daarmee hun motivatie en welbevinden.’

Wil jij je meer verdiepen in dit thema? Bekijk dan eens onze gerelateerde opleidingen en boeken.